توری فلزی

توری گابیون چیست؟ انواع، مشخصات،کاربرد و مزایا

فنس گابیون یا توری سنگی

گابیون از واژه ایتالیایی Gabbione گرفته شده است که در لغت به معنای قفس بزرگ است. اساساً یک توری فلزی بافته شده شش ضلعی یا جعبه و قفس سیم توری جوش داده شده است، که با مواد طبیعی مانند خاک، بتن یا سنگ پر شده ,  و در گابیون بندی و سله‌اندازی استفاده می‌شود. توری گابیون با اسامی توری سنگی یا تورسنگ نیز شناخته و در بازار خرید و فروش می‌شود. گابیون ها کاربرد گسترده ای در مهندسی عمران، محوطه سازی، دیوار گابیونی حائل، بسترسازی، کاربردهای نظامی و جاده سازی دارند. در این مقاله به بررسی کاربرد و انواع، مشخصات فنی این محصول همچون وزن هر متر و سیم مفتول آن، هزینه اجرا، خرید و قیمت توری گابیون می‌پردازیم:

توری گابیون سنگی چیست؟
توری گابیون سنگی
آنچه در ادامه می خوانید: پنهان

توری گابیون سنگی چیست؟

تور گابیون سنگی به توری های جوشی مشبک یا توری‌های شش ضلعی دو پیچ خورده و بافته شده می‌گویند. این محصول به‌صورت واحدهای مدولار  و پیش ساخته هستند که در کارگاه و کارخانه به صورت مسطح تولید و تحویل می شوند، سپس در محل پروژه گابیون بندی مونتاژ می شوند و با مواد سنگی پر می شوند. طول عمر توری گابیون به دوام سیم های گالوانیزه‌ای که در تولید و ساخت آنها به کار رفته، بستگی دارد.

انواع  توری گابیون و کاربردهای آنها:

توری گابیون

توری گابیون ها در انواع مختلفی عرضه می شوند. چکش خواری توری سیمی آنها را همه کاره می کند و انواع متداول آن دیوارهای گابیونی، سبدهای گابیونی، تشک های گابیونی، گونی های گابیونی و توری گابیونی سیمی هستند.

سبد گابیون یا قفس توری سنگی:

سبدهای گابیون که عمدتاً در بزرگراه ها و کارهای راه آهن و جاده سازی مورد استفاده قرار می گیرند، سبدهای توری سیمی جعبه ای شکل هستند که در اندازه های مختلف وجود دارند.

سبد گابیون یا قفس توری سنگی
توری سنگی قفسی

تشک های گابیون:

 به عنوان تشک، گابیون ها از فرسایش خاک و زمین بستر محافظت می کنند. آنها همچنین به نام تشک های رنو، دارای ارتفاع کمتر و در پوشش کانال و رودخانه‌ها استفاده می شوند.

گونی‌های گابیون:

 گابیون‌های مشبک بافته شده شش ضلعی دوتایی که گونی‌های استوانه‌ای را تشکیل می‌دهند که با ساختار متخلخل و انعطاف‌پذیر پر شده‌اند، به عنوان توری سنگی کیسه ای عمل می‌کنند. استقرار استاندارد آنها در کارهای هیدرولیک در مواقع اضطراری است.

توری گابیون سیمی:

 به طور برجسته در بزرگراه ها و راه آهن برای تثبیت شیب و جلوگیری از ریزش سنگ دیده می شود. گابیون های توری یا مش سیمی جوش داده شده نیز در خاکریزها در ارتباط با تقویت ژئوگریدها استفاده می شوند.

توری سنگی گابیون
توری سنگی گابیون

دیوار گابیون:

دیوار گابیون
دیوار توری گابیون

 دیوارهای گابیون پر از سنگ، جدید نیستند، اما اکنون به طور فزاینده ای در بین معماران و طراحان در سراسر جهان محبوب هستند. با ارائه یک ساختار قوی و جذابیت زیبایی شناختی، ساختاری انعطاف پذیر، نفوذپذیر و یکپارچه را تشکیل می دهند. علاوه بر این، دیوارهای گابیون بسیار مقرون به صرفه هستند و نیازی به تعمیر و نگهداری ندارند. هزینه دیوارهای گابیون جدا از مزایای ساختاری متعدد، نسبت به دیوارهای بتنی ارزان است و یک جایگزین رقابتی هستند.

گابیون تزئینی در دکراتیو

نوع گابیون استفاده از آن را دیکته می کند، اما در دوران اخیر، گابیون های توری به طور فزاینده ای در طراحی های معماری نه تنها برای زیبایی شناسی بلکه برای عملکرد نیز استفاده می شوند. اشتباه کردن با دیوارهای گابیون در طراحی معماری که به هزینه کم نیاز دارد و در عین حال خلاقیت را به نمایش می گذارد، غیرممکن است. امروزه، آنها برای انواع دیگر دلایل عملی و همچنین دلایل صرفاً زیبایی شناختی استفاده می شوند. باغ‌ها، فضاهای شهری، شهرک‌ها و پروژه‌های توسعه مجدد زمین‌ها، روش‌های استفاده از سبدهای گابیون را تغییر می‌دهند و از آنها برای ساخت دیوارها، ستون‌ها، نیمکت‌ها و سازه‌های پایه و همچنین جداسازی و تقسیم مناطق، تقویت زمین استفاده می‌کنند. دیوارها و به عنوان حائل برای آب نماها. سبدهای توری سنگ می توانند در طیف وسیعی از اندازه های مختلف مطابق با انواع نیازها و طرح ها باشند و با استفاده از مش سیم گالوانیزه سخت و معمولاً با ضخامت 3 میلی متر ساخته می شوند.

توری گابیون دکوراتیو
توری گابیون دکوراتیو

مزایای استفاده از توری گابیون

استفاده از گابیون برای ساخت دیوار، دکوراسیون، بسترسازی رودخانه، پل‌سازی و جاده سازی دارای مزایایی است که در اینجا بیان خواهیم نمود:

1. انعطاف پذیری

یکی از دلایل اصلی که دیوارهای گابیون در آزمون زمان سربلند بوده‌اند – از زمانی که در سواحل رودخانه نیل مورد استفاده قرار گرفتند – این بوده که بسیار انعطاف پذیر و بادوام هستند. تحت فشار زیاد، سبد گابیون به جای شکستن، تغییر شکل داده، کمانش یا فشرده می شود. این یک ویژگی کاربردی است که از خرابی یکپارچگی سازه جلوگیری می کند و در نهایت آن را در طول زمان قوی تر می کند. علاوه بر این، ثابت نبودن روی زمین (مثل یک دیوار معمولی) به این معنی است که برای تمام حرکات کوچک زمین که به طور طبیعی اتفاق می‌افتند، مجاز خواهد بود.

2. قدرت

اگرچه ممکن است به نظر نرسد، اما توری سیمی که سبد یا قفس را می‌سازد، تحت کشش بسیار قوی است و به‌جای یک ظرف، به‌عنوان تقویت‌کننده ساختار کلی عمل می‌کند. و به دلیل جمع شدن گل و لای و پوشش گیاهی در بین پر شدن با گذشت زمان، در واقع با افزایش سن قوی‌تر می‌شوند و یک ساختار طبیعی دائمی را تشکیل می‌دهند. بسیاری از افراد از این واقعیت استفاده کرده و از سبدهای گابیون به عنوان پایه میز و نیمکت استفاده می کنند.

3. نفوذ پذیری و متخلخل بودن گابیون فلزی

ماهیت نحوه ساخت سبدهای گابیون به این معنی است که بین پر کردن سنگ فاصله وجود دارد. این اجازه می دهد تا هم هوا و هم آب از آن عبور کنند که به کل ساختار اجازه تنفس می دهد. از سوی دیگر، سازه های بتنی به دلیل نفوذ ناپذیری می توانند فشار هیدرواستاتیکی ایجاد کنند و این می تواند یکپارچگی سازه آنها را به خطر بیندازد.

4. قیمت ارزان و هزینه مقرون به صرفه

سبدهای گابیونی که از مش سیم ساخته شده اند، نسبت به اکثر مصالح ساختمانی مانند بتن ارزان تر هستند و می توانند به راحتی توسط هرکسی کنار هم قرار گیرند و نیازی به خرید بتن سنگین یا مخلوط کردن آن را نداشته باشید. پر کردن مانند سنگ یا بتن شکسته معمولاً می تواند به صورت محلی و با هزینه بسیار کمتر تهیه شود.

هزینه های نیروی کار نیز می تواند کاملاً حذف شود، زیرا تقریباً هر کسی می تواند ساختار سبد گابیونی را بدون نیاز به استخدام افراد برای انجام آن بسازد. تنها استثنا در اینجا این است که ارتفاع بیش از یک متر می‌سازید – پس توصیه می‌کنیم برای ایمن نگه داشتن آن با یک متخصص مشورت کنید.

قیمت ارزان تور گابیون
تور گابیون

5. عدم نیاز به فونداسیون

یکی از مزایای کلیدی دیوارهای گابیون نسبت به دیوارهای سنتی این است که نیازی به فونداسیون معمولی ندارید – یک لایه فشرده مانند سنگ خرد شده اغلب تنها چیزی است که برای ایجاد یک پایه محکم به سبدها لازم است. ممکن است فکر کنید که این به معنای محکم نبودن پایه در زمین است، اما اینطور نیست. تا زمانی که زمین را برای قرار دادن دیوار صاف کرده و آماده کرده باشید، پر شده در پایین سبد مستقیماً در زمین می نشیند و استحکام اصطکاکی ایجاد می کند که سبدها را در جای خود نگه می دارد و از کشیده شدن سازه توسط آن جلوگیری می کند. یک رودخانه یا نهر

6. کاهش فرسایش

مزیت اصلی و کاربرد عملی دیوارهای گابیون، همانطور که در بالا ذکر شد، کاهش یا جلوگیری از فرسایش است. این با جذب نیروی آب جاری عمل می کند، زیرا انرژی توسط سنگ پر می شود، بنابراین از مناطق در معرض خطر فرسایش محافظت می کند. به همین دلیل، از آنها برای تقویت سواحل رودخانه ها و خطوط ساحلی که در معرض خطر فرسایش هستند استفاده می شود. اگر حوض یا نهر دارید، یا باغتان پشت به رودخانه است، دیوار گابیون یک راه عملی عالی برای محافظت از زمین است.

7. زیبایی شناسی

دلیل اصلی محبوبیت سبدها و دیوارهای گابیون این است که، علیرغم اینکه سازه های ساخته شده توسط انسان هستند، هنوز طبیعی به نظر می رسند و می توانند با استفاده از مواد پرکننده محلی، فضا را با زمین محلی خود مطابقت دهند. از سبدهایی با اندازه ها و اشکال مختلف می توان استفاده کرد، از جمله سبدهای منحنی که با کنار هم قرار گرفتن یک خم یا دایره تشکیل می دهند و می توان از انواع رنگ ها، بافت ها و اندازه ها پرکننده داخل آنها استفاده کرد.

8. سازگار با محیط زیست

هنگامی که از مواد محلی برای پر کردن استفاده می شود، هزینه های حمل و نقل و مصرف سوخت مربوطه تقریباً حذف می شود، به این معنی که کنار هم قرار دادن یک دیوار گابیون نسبت به یک دیوار بتنی سنتی آسیب بسیار کمتری به محیط زیست وارد می کند. همچنین، از آنجایی که پرکننده از موادی استفاده می‌کند که از قبل وجود داشته‌اند، هیچ تقاضای اضافی برای ایجاد بتن یا سایر مواد مشابه وجود ندارد. به دلیل استحکام و نفوذپذیری، دیوارهای گابیون نیز بسیار ماندگار، بادوام و پایدار هستند، بنابراین به اندازه دیوارهای دیگر نیازی به تعویض یا تعمیر ندارند.

نصب فنس توری گابیون

9. نصب آسان توری گابیون

تا زمانی که کمی تحقیق کرده باشید و آنچه را که نیاز دارید داشته باشید، می توانید دیوار گابیون خود را ظرف یک روز بچینید. تنها چیزی که لازم است این است که سبدها را به هم بچسبانید، زمینی را که در آن قرار می گیرند آماده کنید و با پر کردن انتخابی خود پر کنید. یکی از ترفندهای کلیدی این است که صاف ترین و زیباترین تکه های سنگ یا سنگ خود را برای اضلاع که بیشتر دیده می شوند انتخاب کنید – بسیاری از افراد لبه ها را با بهترین قطعات خط می زنند و مرکز را با پر کردن ارزان تر مانند بتن شکسته پر می کنند. ذخیره هر قطعه نادر راست زاویه برای گوشه ها. اگر بیش از یک متر ارتفاع می‌سازید یا قصد دارید بالای دیوار یا سبدها بسازید، باید با یک مهندس سازه مشورت کنید، اما برای استفاده‌های دیگر، واقعاً می‌توانید همه آنها را خودتان انجام دهید.

10. دائمی نیست

برخلاف یک دیوار یا سازه بتنی، سبدهای گابیون روی زمین ثابت نیستند، بنابراین می‌توان آن‌ها را با سادگی نسبی جابه‌جا کرد یا پایین آورد تا محیطی در حال تغییر یا فقط ترجیحات زیبایی‌شناختی را در خود جای دهد. این می‌تواند به شما انعطاف‌پذیری را بدهد تا یک طراحی باغ یا منظره را امتحان کنید، و اگر ظاهر آن یا عملکرد عملی آن را دوست ندارید، می‌توانید سبدها را جدا کنید و هر چند بار که دوست دارید آنها را جابه‌جا کنید.

سایر مزیت های تور سنگ فلزی

  • طرح های مدولار روکش گابیون تاثیر بصری بالا در تضاد کامل با دیوارهای بتنی ملایم ایجاد می کند.
  • چرخه عمر دیوارهای گابیونی به مراتب بیشتر از سازه های بتنی یا سایر سازه های دیواری است، طراحی همیشگی و نگهداری صفر را فراموش نکنید.
  • از آنجایی که تور گابیونی از مواد طبیعی موجود در محل استفاده می کنند، هزینه حمل و نقل نسبتاً پایین است.
  • دیوارهای گابیون کاملاً نفوذ پذیر هستند و به طور طبیعی آب را می توانند نصب کنند و نیازی به لوله را از بین می برند.
  • پوشش گیاهی می تواند فضای خالی دیوارهای گابیون را پر کند و ساختار دیوار را تقویت کند و فضایی زیبا را فراهم کند.
  • نکته مثبت دیگر این است که حرکت خاک بر روی دیوارهای گابیون تاثیر منفی نمی گذارد.

دیوارهای گابیون امکانات بی پایانی دارند و اما کاربرد بیشتری دارند به عنوان دیوارهای حائل، پوشش کانال، حفاظ شیب، آب، خاکریزها یا تزئینی در پاسیو، باغ و غیره است.

معایب گابیون ها

گابیون یک قفس مشبک پر از سنگ است که برای محدود کردن جریان آب استفاده می شود. آنها به این دلیل کار می کنند که سنگ های داخل قفس مانعی را تشکیل می دهند که اجازه می دهد مقداری آب از شکاف های بین آنها عبور کند و در عین حال قسمت عمده ای از آب را دور نگه می دارد.
معمولاً چندین گابیون را روی هم قرار می دهید تا یک دیوار تشکیل شود. آنها می توانند در مکان مناسب مؤثر باشند و نصب آنها نسبتاً ارزان است. با این حال کاربرد آنها دارای معایبی است که به قرار زیر است:

زنگ زدگی در دراز مدت

گابیون های فلزی در درازمدت زنگ می‌زنند و از نظر ظاهری زشت می‌شوند، به خصوص بعد از اینکه برای مدت طولانی در آب باشند.

فضای اشغالی

گابیون های توری فضای زیادی را در یک ساحل اشغال می کنند، زیرا برای موثر بودن ممکن است نیاز به بیش از یکی داشته باشید. این می تواند ساحل را به مکانی نامطلوب تبدیل کند و همچنین می تواند شلوغ تر به نظر برسد.

به راحتی قابل تعویض نیست

اگر قفس گابیونی بیش از حد زنگ زده یا سنگ ها بیش از حد فرسوده شده اند، باید کل گابیون را بردارید. اگر قفس فلزی که نیاز به تعویض دارد، قفسی است که در انتهای شمع قرار دارد، باید همه آنها را بردارید، که می تواند تعمیرات را به یک فرآیند طولانی و پرهزینه تبدیل کند.

منابع و مراکز خرید و تهیه سنگ گابیون

درجه سنگی که برای پر کردن یک گابیون مورد نیاز است 3 تا 5 اینچ است که پیدا کردن آن ممکن است سخت باشد. قفس ها به راحتی در دسترس نیستند. علاوه بر این، به دلیل اندازه و وزن اکثر قفس‌های گابیونی، برای جابجایی آن‌ها در جای خود به وسایل بالابر سنگین نیاز دارید.

هزینه اضافی در نگهداری و تعویض

هم قفس سنگی و هم محتویات آن با گذشت زمان خراب می‌شوند، به این معنی که شما باید آنها را جایگزین کنید، که منجر به هزینه‌های بیشتر و دشواری بیشتر در یافتن منابع می‌شود.

استفاده و کاربرد محدود

با توجه به پورتال طراحی و ساخت ساختمان محیطی، اثربخشی گابیون محدود به مناطق کوچک زهکشی و جریان متناوب آب است.

مشخصات فنی توری گابیون

در اینجا به بررسی نوع بافت، ضخامت سیم و مفتول، شکل و ابعاد چشمه برخی از انواع توری‌های فلزی گابیونی خواهیم پرداخت:

مشخصات فنی قفس و باکس گابیونی

مشخصات فنی قفس و باکس گابیونی
مشخصات فنی قفس گابیون

برخی از مشخصات ظاهری، اندازه مفتول و جنس سیم و ابعاد چشمه گابیون های قفسی:

ظاهر و بافت

جعبه ها و باکس‌های گابیون باید دارای توری بافته شده شش ضلعی با حداکثر اندازه 10 سانتی متر در 12 سانتی متر باشند که اتصالات آن با چرخاندن هر جفت سیم در سه نیمه چرخش فونت می شود. سیم مورد استفاده برای فونت پنل مشبک دارای قطر 3.0 میلی متر خواهد بود.

مفتول و سیم گابیون قفسی

قطر سیم مورد استفاده در ساخت توری باید در حدود 3.0 میلی متر باشد. سیم های اتصال کافی، مهاربندهای افقی و عمودی و سایر لوازم مورد نیاز برای مونتاژ و نصب گابیون باید بدون هزینه اضافی توسط پیمانکار تامین شود. مقدار چنین سیمی نباید کمتر از 10 درصد وزنی گابیون های عرضه شده تحت این قرارداد باشد. قطر سیم های اتصال باید تقریبا 2.4 میلی متر باشد.

نوع گالوانیزه سیم توری سنگی جعبه ای

تمام سیم های مورد استفاده در ساخت جعبه ها و قفس‌های گابیون و در عملیات سیم کشی در طول ساخت باید به شدت با روی پوشش داده شوند. حداقل وزن پوشش روی باید به شرح زیر باشد:
چسبندگی روکش روی به سیم باید به اندازه ای قوی باشد که وقتی سیم در شش دور به دور سنبه ای به قطر چهار برابر سیم پیچیده می شود، پوسته پوسته یا ترک نخورد تا حدی که روی بتواند به راحتی با مالش با انگشتان برهنه از بین برود.

لبه توری قفسی

تمام لبه‌های جعبه‌های گابیون از جمله صفحه انتهایی و دیافراگم‌ها باید به‌طور مکانیکی به‌گونه‌ای جدا شوند که از باز شدن توری جلوگیری شود. لبه باید از سیمی با قطر 3.9 میلی متر باشد.

دیافراگم ها

دیافراگم ها باید برای تقسیم هر واحد گابیون به سلول ها برای کنترل حرکت مواد پر کننده در داخل گابیون عرضه شوند. دیافراگمی که قرار است ارائه شود باید به طور مساوی در فاصله 1 متری در طول گابیون قرار گیرد. دیافراگم‌ها باید به قطر 3.9 میلی‌متر به صورت سلفی باشند.

مشخصات تشک های گابیون

برخی از مشخصات توری تشکی گابیون:

شکل و ابعاد و بافت

تشک های گابیون باید از توری فلزی شش ضلعی بافته شده سه ضلعی به ابعاد 6 سانتی متر در 8 سانتی متر باشد. تشک ها باید توسط دیافراگم های داخلی به محفظه هایی به عرض 1 متر تقسیم شوند.

پایه های توری

زمینی که قرار است توری گابیون ها روی آن پایه گذاری شوند باید با دست تراشیده شود تا یک سطح صاف قبل از قرار دادن سبدها ایجاد شود، در جایی که در نقشه نشان داده شده است یا توسط مدیر پروژه سفارش داده شده است، تشک های گابیون باید روی یک فیلتر درجه بندی شده یا یک ژئوتکستایل تایید شده گذاشته شوند.
مواد فیلتر شده باید از سنگ درجه بندی شده با کیفیت صدای متراکم و عاری از هوازدگی یا ضعف مکانیکی تشکیل شده باشد. پر کردن عمومی، در صورت لزوم فیلتر باید در لایه های متوالی با درجه بندی های مختلف قرار داده شود و اندازه ذرات از گبیون ها به سوهان عمومی کاهش یابد.

تثبیت

پس از قرار گرفتن در موقعیت و قبل از پر کردن، گابیون ها باید به اندازه کامل کشیده شوند و تا اندازه کامل کشیده شوند و در لبه های بالا و پایین و در گوشه ها به ردیف مجاور سیم کشی شوند.

اندازه سنگ تور گابیون

سنگ برای پرکردن توری گابیون ها باید بین 120 میلی متر تا 250 میلی متر سنگ باشد، باید سخت و مقاوم در برابر سایش، از نظر بافت و صدا یکنواخت، بدون ترک یا سایر عیوب به احتمال زیاد مقاومت در برابر هوا را مختل کند.

مراکز خرید گابیون

استفاده روزافزون توری گابیون در راهسازی، سد‌سازی، بستر رودخانه و دیوارهای حائل کنار جاده‌ها باعث شده این توری فولادی سهم بزرگی از مارکت مصالح فولادی را به خود اختصاص دهد. خوشبختانه در ایران کارخانه‌های بزرگی برای تولید تور سنگی داریم که نیاز ما برای مصرف داخلی را نه‌تنها پوشش داده‌اند، بلکه در موارد زیادی این محصول را به کشورهای همسایه صادر نموده‌اند.
برای خرید و یا استعلام قیمت توری گابیون یا سایر محصولات توری مفتولی همچون سیم خاردار از فولاز از طریق شماره هایی که در سایت قرار گرفته با فروشندگان ما ارتباط برقرار کنید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا