استیلاخبار

نحوه پاک کردن و از بین بردن زنگ زدگی استیل

روش‌های پاک کردن و رفع زنگ و نحوه از بین بردن زنگ زدگی استیل یکی از دغدغه‌هاییست که بسیاری از ما در روزمره خویش دچارش می‌شویم.
استیل یک آلیاژ آهن است که معمولاً بین 10 تا 30 درصد کروم دارد. این در طیف گسترده ای از لوازم خانگی و وسایل مانند ظروف آشپزخانه، یخچال، کباب پز و سینک استفاده می شود.
هنگامی که آهن با هوا و آب واکنش می دهد، زنگ زدگی ایجاد می شود. از این رو، افزودن کروم در استیل به ایجاد یک پوشش محافظ کمک می کند که از تماس با هوا و رطوبت جلوگیری می کند. هنگامی که این پوشش برداشته می شود، سطح ممکن است شروع به زنگ زدن کند.
در این مقاله از فولاز به 5 روش پاک کردن، تمیز کردن و از بین بردن زنگ زدگی استیل می‌پردازیم و چند نکته برای جلوگیری از تشکیل زنگ آهن را معرفی می‌کنیم.

آنچه در ادامه می خوانید: پنهان

روش و نحوه از بین بردن زنگ زدگی استیل

در حالی که بسیاری از محلول های تمیز کننده تجاری برای از بین بردن زنگ زدگی سطوح فولاد استیل فرموله می شوند، ممکن است حاوی مواد شیمیایی مضر مانند اسید فسفریک باشند. این اسید در از بین بردن زنگ زدگی بسیار موثر است. با این حال، غلظت این اسید در محلول پاک کننده زنگ، اغلب بالا است و در صورت تماس با پوست یا چشم می تواند خطرناک باشد.

در اینجا 5 راه برای از بین بردن زنگ زدگی استیل با استفاده از وسایلی که می توانید در خانه پیدا کنید و حتی در اطراف بچه ها ایمن هستند (اگرچه همچنان توصیه می شود آنها را از کودکان دور نگه دارید) آورده شده است!

روش 1: از بین بردن زنگ زدگی استیل با جوش شیرین و آب

مناسب برای: پاک کردن لکه های زنگ سبک بر روی ظروف استیل

جوش شیرین که به نام بی کربنات سودا نیز شناخته می شود، یک ماده معدنی طبیعی است که کمی قلیایی است. این یک ساینده ملایم است که استیل شما را خورده یا خراش نمی دهد. با آب واکنش نشان می دهد و حباب های دی اکسید کربن تولید می کند که در از بین بردن لکه ها موثر است.

 از بین بردن زنگ زدگی استیل با جوش شیرین و آب
پاک کردن زنگ آهن روی وسایل استیل با جوش شیرین

پاک کردن زنگ استیل برای لکه های کوچک زنگ زدگی

برای از بین بردن لکه های کوچک زنگ زدگی، 1 قاشق غذاخوری جوش شیرین را با 2 فنجان آب ترکیب کنید تا خمیر غلیظی به دست آید. خمیر را روی ناحیه زنگ زده بمالید و آن را با یک پارچه نرم و تمیز بمالید. در آخر خمیر را بشویید و به آرامی سطح آن را با دستمال کاغذی خشک کنید.

 از بین بردن زنگ زدگی زیاد و بزرگ وسایل و ظروف استیل

محل را به طور کامل با آب بشویید تا هرگونه زباله از بین برود و سطح آن مرطوب شود. در مرحله بعد، مقدار زیادی جوش شیرین بپاشید و مطمئن شوید که سطوح زنگ زده را می پوشاند. اجازه دهید لایه جوش شیرین به مدت 30 دقیقه تا یک ساعت بماند.

پس از انجام این کار، با یک مسواک قدیمی که دارای موهای نرم است، دست به شستشو شوید! کار را با آبکشی و خشک کردن سطح با دستمال کاغذی به پایان برسانید.

روش 2: از بین بردن زنگ زدگی روی ظروف استیل با نوشابه

مناسب برای: وسایل استیل با لکه های زنگ زدگی متوسط

نوشابه کولا و ماءالشعیر حاوی فسفر و اسید سیتریک هستند که به شکستن زنگ کمک می کنند. در حالی که غلظت اسید فسفریک به اندازه محلول‌های تمیزکننده زنگ نیست، اما اغلب به اندازه کافی برای از بین بردن زنگ‌زدگی قابل توجه هستند.
اگر نگران بقایای چسبنده باقی مانده پس از استفاده از این نوشیدنی های شیرین برای تمیز کردن زنگ هستید، سعی کنید از گزینه های نوشابه رژیمی آنها استفاده کنید. آنها بدون قند هستند و حاوی همان مقدار اسید فسفریک و سیتریک هستند – به این معنی که می توانند به همان خوبی کار کنند!

از بین بردن زنگ زدگی روی ظروف استیل با نوشابه
تمیز کردن زنگ و لکه روی استیل با استفاده نوشابه

برای لکه های کوچک زنگ زدگی ظروف استیل

برای مواردی که کمترین زنگ زدگی دارند، فقط یک پارچه یا مسواک را در نوشابه کولا یا آبجوی ریشه آغشته کنید قبل از اینکه ناحیه زنگ زده را صاف کنید. هنگامی که زنگ زدگی از بین رفت، آن را به طور کامل با آب بشویید تا هرگونه باقی مانده چسبنده روی سطح پاک شود.

از طرف دیگر، می توانید از فویل آلومینیومی به جای پارچه، با کولا یا آبجوی ریشه برای سطوح کرومی استفاده کنید. فویل به عنوان یک ساینده ملایم عمل می کند و برای از بین بردن زنگ های سرسخت مناسب است.

 از بین بردن زنگ زدگی زیاد استیل

برای سطوح بزرگتر با زنگ زدگی، توصیه می شود قبل از اقدام به پاک کردن زنگ، محصول را یک شب در کولا یا ماءالشعیر خیس کنید. برای از بین بردن زنگ زدگی می توانید از یک پارچه نرم، فویل آلومینیومی یا یک مسواک قدیمی استفاده کنید.
پس از شستشو، به یاد داشته باشید که مورد را کاملاً بشویید.

توجه داشته باشید!
برای اقلامی که خیلی بزرگ هستند و نمی توانند خیس شوند، ممکن است بخواهید برخی از حوله های قدیمی یا دستمال کاغذی را در کولا یا آبجو ریشه آغشته کنید. بدون انقباض زیاد، از حوله های خیس شده برای پیچیدن دور محل زنگ زده استفاده کنید و بگذارید یک شب بماند. این ممکن است به از بین بردن زنگ زدگی روی اقلام یا سطوح بزرگتر کمک کند.

روش 3: تمیز کردن زنگ ظروف استیل با کرم تارتار و آبلیمو

مناسب برای: اقلام با لکه های زنگ زدگی متوسط

تمیز کردن زنگ ظروف استیل با کرم تارتار و آبلیمو
پا کردن زنگ ظروف استیلی با آبلیمو و کرم تارتار

کرم تارتار را می توان به راحتی در بخش پخت هر سوپرمارکتی یافت و نسبتاً ارزان است. 1 قاشق غذاخوری کرم تارتار را با چند قطره آب لیمو ترکیب کنید تا خمیر غلیظی ایجاد کنید که می تواند روی لکه های زنگ زده بمالید.

با استفاده از یک اسفنج نرم، خمیر را روی تمام نقاط زنگ زده بمالید. پس از درمان نواحی لازم، خمیر را با یک اسفنج مرطوب و نرم پاک کنید و با دستمال کاغذی خشک کنید.

مطمئن شوید که فقط از یک اسفنج نرم و نه از اسفنج تمیز کننده استفاده کنید زیرا باعث آسیب به سطح می شود.

روش 4: از بین بردن زنگ زدگی ظروف و وسایل استیل آب لیمو و جوش شیرین

مناسب برای: اقلام و وسایل استیل با لکه های زنگ زدگی متوسط

از بین بردن زنگ زدگی ظروف و وسایل استیل آب لیمو و جوش شیرین
آبلیمو یکی از بهتربن روش‌های از بین بردن زنگ استیل

این روش برای مدت طولانی مورد استفاده قرار گرفته است و یک روش آزمایش شده و قطعی است.

ابتدا مقدار مساوی جوش شیرین و آب لیمو را مخلوط کنید تا خمیر غلیظی به دست آید. سپس، قبل از استفاده از یک اسفنج مرطوب برای از بین بردن زنگ، یک لایه ضخیم از خمیر را روی نواحی زنگ زده بمالید.

اگر زنگ زدگی جدا نشد، دوباره خمیر را بمالید و بگذارید حدود 30 دقیقه بماند و دوباره آن را با اسفنج مرطوب بمالید.

نکته!

به جای آب لیمو، می توانید از آب لیموترش یا پراکسید هیدروژن استفاده کنید.

روش 5: از بین بردن زنگ زدگی استیل سرکه سفید

مناسب برای: اقلام کمی زنگ زده

سرکه سفید برای تمیز کردن استیل زنگ زده
از بین بردن زنگ زدگی استیل سرکه سفید

سرکه سفید حاوی اسید استیک است که به عنوان یک پاک کننده خورنده ملایم عمل می کند. در از بین بردن زنگ زدگی خفیف، کثیفی و لکه ها موثر است.
با این حال، توجه داشته باشید که این روش روی زنگ های سرسخت کار نمی کند. این روش همچنین برای استفاده با استیل دافع روغن توصیه نمی شود زیرا سرکه ممکن است پوشش را از بین ببرد.
برای از بین بردن هرگونه زنگ زدگی، یک بطری اسپری را با سرکه سفید رقیق نشده پر کنید. پس از آن، سرکه را روی آن اسپری کنید و آن را با یک پارچه تمیزکننده یا دستمال کاغذی پاک کنید تا خشک شود. در آخر با آب بشویید.

نکاتی برای تمیز کردن استیل زنگ زده

اگر این اولین باری است که از یکی از روش های ذکر شده در بالا برای از بین بردن زنگ زدگی استیل استفاده می کنید، اقدامات احتیاطی زیر را برای جلوگیری از آسیب رساندن به اقلام فولادی ضد زنگ خود توصیه می کنیم.

محلول از بین بردن زنگ زدگی را در ناحیه ای که مشخص نیست بمالید

توصیه می شود قبل از استفاده از محلول در کل سطح، یک “تست” روی یک ناحیه مبهم انجام دهید. این به شما این امکان را می دهد که ببینید آیا این روش موثر است و آیا ممکن است به کالای شما آسیب برساند یا خراش دهد.

از پودر تمیزکننده و ساینده های فلزی خودداری کنید

توصیه می شود از استفاده از پودر تمیز کننده یا ساینده های فلزی مانند پشم فولادی خودداری کنید. این مواد روی استیل خیلی سخت هستند و ممکن است سطح را خراش دهند. اگر ظروف آشپزخانه شما با روکش نچسب پوشانده شده باشد، این امر به ویژه مهم است.

ممکن است بخواهید به جای آن از یک پارچه میکروفیبر یا یک مسواک قدیمی استفاده کنید.

از وسایل تمیز کننده حاوی کلرید خودداری کنید

در حالی که ممکن است وسوسه انگیز باشد که به سادگی یک محلول تمیزکننده زنگ زدگی تهیه کنید، مطمئن شوید که قبل از استفاده از لیست مواد تشکیل دهنده آن را بررسی کنید. شما باید از پاک کننده هایی که حاوی کلریدهایی مانند فلوئور، ید یا برم هستند دوری کنید. آنها بسیار ساینده هستند و می توانند باعث تغییر رنگ شوند.

در جهت دانه ها را تمیز کنید

استیل دارای دانه‌هایی مانند چوب است؛ این خطوط ضعیفی است که روی سطح می‌چرخند. برای جلوگیری از تجمع کثیفی و کثیفی در شکاف ها، توصیه می شود در جهت دانه ها تمیز شود.

پس از زدودن و پاک کردن زنگ زدگی سطح را تمیز کنید

پس از پاک شدن و از بین رفتن تمام زنگ زدگی، سطح ظروف و وسایل استیل را با آب گرم کاملاً بشویید و با دستمال کاغذی خشک کنید. اگر قصد دارید آن را بعد از تمیز کردن دور نگه دارید، قبل از نگهداری از خشک بودن آن اطمینان حاصل کنید.

چگونه از زنگ زدن استیل جلوگیری کنیم؟

پیشگیری همیشه بهتر از درمان است. برای جلوگیری از زنگ زدگی استیل، ضروری است که آن را از رطوبت دور نگه دارید. در اینجا چند نکته برای حفظ استیل از زنگ و تمیز نگه داشتن آن وجود دارد!

فوراً هرگونه کثیفی را تمیز کنید

اگر روی سطح فولادی ضد زنگ خود ریزش کردید، فوراً آن را تمیز کنید! معطل نکنید و بگذارید آلاینده روی سطح بماند. به سادگی از یک پارچه میکروفیبر یا حوله کاغذی برای خشک کردن آن استفاده کنید تا از ایجاد لکه های آب سرسخت و ایجاد زنگ زدگی جلوگیری کنید.

اثر انگشت را پاک کنید

فقط هر روز 5 دقیقه را صرف نگهداری از استیل خود کنید تا آن را در شرایط بکر خود نگه دارید.
آب گرم و مواد شوینده ظرف یا صابون دست را برای پاک کردن لک و اثر انگشت ترکیب کنید. سپس آن را به آرامی با دستمال کاغذی خشک کنید. این اطمینان حاصل می کند که وسایل استیل ضد زنگ و ظروف آشپزخانه شما درخشندگی خود را حفظ می کنند.

سوالات متداول در مورد پاک و تمیز کردن استیل زنگ زده

چرا استیل زنگ می زند؟

استیل نوعی آلیاژ آهن است که معمولاً برای جلوگیری از زنگ زدگی و خوردگی با کروم روکش می شود. با این حال، قرار گرفتن مداوم در معرض رطوبت یا شوری بالا می تواند پوشش محافظ را در طول زمان کدر کند.
این بدان معنی است که اکسیژن می تواند با لایه داخلی فولاد واکنش داده و این ممکن است باعث خوردگی و زنگ زدگی شود.

آیا سفید کننده می تواند زنگ زدگی را از بین ببرد؟

یکی از مواد اصلی مایع سفید کننده، کلر است که یک عامل اکسید کننده قوی است. به این ترتیب، سفید کننده نباید روی استیل استفاده شود زیرا کلر با آن واکنش داده و زنگ می زند.
علاوه بر این، سفید کننده ممکن است لایه بیرونی استیل را خورده و آن را بیشتر مستعد زنگ زدگی و لکه شدن کند. لذا به هیچ وجه برای از بین بردن زنگ زدگی استیل از سفید کننده استفاده نکنید.

آیا پراکسید هیدروژن می تواند زنگ زدگی را از بین ببرد؟

آره! کافی است قسمت های مساوی پراکسید هیدروژن و کرم تارتار را اضافه کنید تا خمیر غلیظی را قبل از اعمال آن در ناحیه زنگ زده ایجاد کنید. اجازه دهید به مدت 30 دقیقه بماند و سپس آن ناحیه را با یک اسفنج مرطوب بمالید و با دستمال کاغذی خشک کنید.
توجه به این نکته ضروری است که فقط مقدار کمی پراکسید هیدروژن مورد نیاز است. اگر مقدار زیادی اضافه شود، می تواند نتیجه معکوس داشته باشد و در عوض روند زنگ زدن را تسریع کند.

آیا خمیر دندان می تواند زنگ زدگی را از بین ببرد؟

در حالی که خمیردندان یک وسیله خانگی مفید است که می‌توان از آن برای از بین بردن لکه‌های اطراف خانه استفاده کرد، اما خمیردندان فقط می‌تواند لکه‌های زنگ استیل را از بین ببرد نه خود زنگ.
بهتر است برای ایجاد یک خمیر غلیظ باید به مقدار مساوی با جوش شیرین مخلوط شود.
آن را روی لکه زنگ زده بمالید و بگذارید 10 دقیقه بماند قبل از اینکه آن را با پارچه یا مسواک بشویید. محل را با آب بشویید و مراحل را تکرار کنید تا تمام لکه ها از بین بروند.

استفاده از خمیر دندان برای از بین بردن زنگ زدگی ظروف استیل فقط برای نقاط کوچکتر مناسب است.

آیا سرکه زنگ زدگی استیل را از بین می برد؟

می‌توانید از سرکه برای از بین بردن لکه‌های سبک زنگ‌زدگی روی برخی از روکش‌های استیل استفاده کنید، و این یک نقطه شروع مفید است، با یک احتیاط: برخی از فولادهای زنگ نزن دارای روکش اولئوفوبیک یا دفع کننده روغن برای مقاومت در برابر اثر انگشت هستند. از سرکه روی استیل با این روکش استفاده نکنید. سرکه می تواند پوشش را از بین ببرد.
همچنین برای تاثیر بیشتر سرکه را با جوش شیرین مخلوط کنید. فقط بدانید که احتمالاً نمی توانید تمام زنگ زدگی را با سرکه از بین ببرید، حتی روی سطوح ضد زنگ بدون این پوشش.

آیا لیمو زنگ زدگی را از بین می برد؟

لیمو همچنین می تواند مقداری زنگ زدگی روی استیل را حل کند، به خصوص زمانی که روی نمک درشت پاشیده شده ریخته شود یا با سرکه مخلوط شود. آهک دارای خواص اسیدی مشابهی است. بگذارید یک یا دو ساعت بماند و باقی مانده را با پوست لیمو بمالید، سپس بشویید و خشک کنید. با این حال، بدانید که آب لیمو که برای مدت طولانی روی استیل می نشیند می تواند به سطح آسیب برساند.

چگونه زنگ زدگی را بدون برس و سابیدن، از بین ببریم می کنید؟

تمیز کردن با برس های ساینده یا پشم فولادی می تواند استیل را خراش دهد و در واقع آن را در برابر زنگ زدگی در آینده مستعدتر می کند. بهترین راه تمیز کردن با پاک‌کننده‌های ملایم و پارچه‌های نرم است.
می توانید اقلام کوچک مانند کارد و چنگال استیل را در سرکه یا محلول ضد زنگ خیس کنید و آبکشی کنید. سینک‌ها و سایر سطوح استیل احتمالاً برای از بین بردن لکه‌های زنگ‌زدگی به کمی گریس نیاز دارند، استفاده از این مواد و مالش دادن بر روی استیل، فرآیند زدودن زنگ را سرعت می‌بخشد.

در بالا به بهترین روش‌های از بین بردن زنگ زدگی استیل و آموزش پاک کردن و رفع زنگ ظروف استیل، سینک ظرفشویی و سایر وسایل پرداختیم. امیدوارم با انجام گام به گام این مراحل بتوانید مشکلتان را حل نمایید. در صورت اطلاع از روش‌های دیگر از طریق کامنت زیر همین مطلب به ما و باقی افراد کمک نمایید.

نمایش بیشتر

‫5 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا