آلیاژهای مساخبارراهنمای خرید

تشخیص فلز برنج از طلا؛ بررسی فرق و تفاوت

طلا و برنج هر دو فلزی براق و زرد هستند، لذا تشخیص فلز برنج از طلا و تفکیک آنها می تواند برای کسی که تجربه ای در مورد فلزات ندارد دشوار باشد. خوشبختانه راه های مختلفی برای تمایز بین طلا و برنج وجود دارد. اگر می دانید به دنبال چه چیزی باشید، اغلب علامت هایی روی فلز وجود دارد که آن را شناسایی می کند. همچنین می توانید خواص فیزیکی و شیمیایی این فلز را برای تعیین برنج یا طلا بودن آن آزمایش کنید.

تشخیص فلز برنج از طلا با بررسی تفاوت ظاهری و فیزیکی

تشخیص فلز برنج از طلا با بررسی تفاوت ظاهری و فیزیکی
تفاوت ظاهری طلا و برنج

1-تفاوت رنگ طلا و برنج

قبل از همه به رنگ این فلزات توجه کنید. در حالی که برنج و طلا رنگ های مشابهی دارند، طلا براق تر و زردتر است. برنج کدرتر از طلا است و رنگ زرد پر جنب و جوشی مانند طلای خالص ندارد. با این حال، اگر طلا با فلزات دیگر مخلوط شود، این روش کمتر قابل اعتماد خواهد بود.

2-تشخیص طلا از برنج با سرامیک

تشخیص طلا از برنج با سرامیک
طلا بر روی سرامیک رد طلایی به جا می‌گذارد ولی برنج رد سیاه

فلز را روی سطح سرامیکی خراش دهید. طلا یک فلز بسیار نرم است. وقتی طلا بر روی سطح سرامیکی خراشیده شود، رگه‌ای از طلا را پشت سر می‌گذارد. با این حال، برنج سخت تر است و یک رگه سیاه روی همان سطح باقی می گذارد. به سادگی فلز را به یک سطح سرامیکی صیقلی فشار دهید و آن را در سراسر سطح بکشید.

3-فرق وزن و چگالی طلا و برنج

فرق وزن و چگالی طلا و برنج
تشخص طلا از برنج با وزن و چگالی

چگالی فلز را تست کنید. دقیق ترین راه برای آزمایش چگالی فلز اندازه گیری حجم و جرم و سپس محاسبه چگالی به صورت ریاضی است. خوشبختانه، یک رویکرد سریعتر و آسانتر وجود دارد. از دست خود استفاده کنید تا فلز را به آرامی به سمت بالا پرتاب کنید و بگذارید پایین بیاید (یا می توانید بدون اینکه از دست شما خارج شود آن را بلند کرده و به سرعت پایین بیاورید). از آنجایی که طلا چگالی تر از برنج است، سنگین تر از آنچه انتظار دارید احساس می شود. از آنجایی که برنج چگالی کمتری دارد، سبک تر به نظر می رسد.

روش تشخیص فلز برنج از طلا با شناسایی تمایزات تجاری

بررسی عیار یا قیراط طلا
بر روی قطعه طلا عیار نوشته است ولی برنج نه

1- بررسی عیار یا قیراط

به دنبال شمارش قیراط باشید. عیار معیاری است که برای تعیین خلوص طلا استفاده می شود. نسبت بالاتر طلا به سایر فلزات در یک قطعه به معنی تعداد عیار بیشتر است. طلای خالص 24 عیار است. یک قطعه برنجی با شمارش عیار مشخص نخواهد شد. تعداد کارات معمولاً در یک مکان نامشخص مانند پایین یا داخل یک قطعه یافت می شود، اگرچه از قطعه ای به قطعه دیگر متفاوت است.

2- جستجوی کلمه برنج

تفاوت فلز برنج و طلا
بر روی برنج نام آن نوشته می‌شود.

کلمه “برنج” را جستجو کنید. در حالی که برنج شمارش عیار دریافت نمی کند، گاهی اوقات علامت گذاری می شود. بسیاری از قطعات برنجی کلمه “برنج” را در جایی روی فلز دارند. این کلمه اغلب هنگام جعل در قطعه فلزی مهر یا حک می شود. درست مانند شمارش قیراط، محل این مهر متفاوت خواهد بود، اما احتمالاً روی لب داخلی یا پایین یک شی باشد.

3- تشخیص طلا از برنج با قیمت

قیمت فلز را بدانید اگر بدانید این قطعه فلزی به چه قیمتی به فروش می رسد، به راحتی می توانید تفاوت بین برنج و طلا را تشخیص دهید. طلا بسته به خلوص آن بسیار گران است. برنج در مقایسه با فلزات گرانبها مانند طلا و نقره نسبتاً ارزان است.

تشخیص تفاوت طلا از برنج با قیمت
قیمت برنج بسیار ارزانتر از طلاست

نحوه تشخیص فلز برنج از طلا با آزمایش خواص شیمیایی

تفاوت برنج و طلا از نظر کدر شدن و زنگ‌زدگی
طلا زنگ نمیزند ولی برنج کدر می‌شود

1-تفاوت برنج و طلا از نظر کدر شدن و زنگ‌زدگی

اسکن برای هر ناحیه لکه دار. یکی از قابل احترام ترین خواص طلا این است که کدر نمی شود. از سوی دیگر، برنج با اکسیژن موجود در محیط واکنش نشان می دهد. این واکنش اکسیداسیون نامیده می‌شود و باعث می‌شود که برنج کدر و تغییر رنگ پیدا کند. اگر نواحی اکسید شده و زنگ‌زده وجود داشته باشد، قطعه برنجی است. با این حال، با عدم اکسیداسیون و زنگ‌زدگی نمی تواند طلا بودن قطعه را تایید کند.

از کجا بفهمیم یک فلز برنج است یا طلا؟
برای تست فلز قسمتی را که دور از دید است را بررسی نمایید.

2- آزمایش خواص شیمیایی روی قسمت نامشخص فلز

یک بخش نامشخص را تست کنید. هنگام آزمایش خواص شیمیایی یک قطعه فلز، باید این کار را در ناحیه ای انجام دهید که معمولاً قابل مشاهده نیست. این اطمینان حاصل می کند که قطعه با انجام آزمایش خراب نمی شود. به دنبال لبه یا لبه ای با قسمت زیرین، یا قطعه ای از فلز باشید که در غیر این صورت پوشانده یا پنهان شده باشد.

تشخیص طلا از فلز برنج با اسید
طلا نسبت به اسید واکنش نمیدهد ولی برنج واکنش نشان میدهد.

3- تشخیص فلز برنج از طلا با استفاده از اسید

اسید را روی فلز بمالید. اسید غلیظ را روی فلز بمالید. برنج با اسیدها واکنش نشان می دهد و طلا واکنش نشان نمی دهد. اگر در محل استفاده از اسید حباب یا تغییر رنگ مشاهده کردید، قطعه شما برنجی است. اگر بعد از زدن اسید تغییری حاصل نشد طلا دارید.

نتیجه

بسیاری از ما هنگام خرید همواره دغدغه آن داریم که مبادا جنس فیک، غیر اصل و قلابی را به جای اصل تحویل گیریم. این مشکل در مواردی که دانش و شناخت ما صرفل در حد ظاهر باشد بیشتر خواهد بود. یکی از فلزاتی که در زندگی بارها ممکن است خرید نماییم طلا هست. قیمت بالای طلا و شباهت ظاهری آن به فلز برنج باعث شده همواره نگران اصل و فیک آن باشیم.در بالا به انواع روش و راه‌های تشخیص فلز برنج از طلا اشاره نمودیم. همچنین در مقاله تشخیص فلز برنج با آهنربا بسیار بیشتر به این فلز پرداختیم.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا