آلیاژهای مساخبار

فلز برنج سفید چیست؛ تفاوت آن با برنج معمولی

آلیاژ برنج سفید بهتر است یا معمولی

بسیاری از انواع فلزات برای کاربردهای مختلف، از جواهرات گرفته تا ماشین آلات صنعتی، مورد استفاده قرار می‌گیرند. یکی از این فلزات برنج آلیاژی است که قرن هاست وجود داشته است. اما آیا تا به حال در مورد برنج سفید شنیده اید؟ ممکن است به نظر یک اکسیمورون بیاید، اما تفاوت زیادی بین آنها وجود دارد. بیایید کاربرد، ویژگی و خواص، مراکز خرید و تفاوت فلز برنج سفید و آلیاژ فلز برنج معمولی را بررسی کنیم:

فلز برنج سفید چیست؟

فلز برنج سفید و معمولی در ساخت ساز
فلز برنج سفید چیست؟

برنج سفید یک آلیاژ منحصر به فرد است که از مس و روی ساخته شده است. نسبت بین دو عنصر تعیین کننده رنگ فلز است. مس بیشتر در مخلوط یک رنگ مایل به قرمز ایجاد می کند، در حالی که روی بیشتر یک رنگ مایل به زرد ایجاد می کند. برنج سفید یک عنصر اضافی به این ترکیب ارائه می دهد – قلع – که به آن رنگ سفید خاکستری شبیه نقره یا نیکل می دهد. این نوع آلیاژ برای اولین بار در قرن 19 کشف شد و از آن زمان در همه چیز از آلات موسیقی گرفته تا وسایل لوله کشی و سخت افزار درب استفاده می شود.

فلز برنج معمولی چیست؟

آباژور برنجی
فلز برنج معمولی چیست؟

برنج آلیاژی از مس و روی است. زمانی که برای اولین بار ساخته می شود یک رنگ زرد است اما به مرور زمان به رنگ تیره تر مایل به قرمز تبدیل می شود.

تفاوت بین برنج سفید و برنج معمولی

تفاوت بین برنج سفید و برنج معمولی 
تفاوت بین برنج سفید و برنج معمولی

واضح ترین تفاوت فلز برنج سفید و آلیاژ برنج معمولی رنگ آنهاست، اما تفاوت های دیگری نیز وجود دارد. برنج سفید به دلیل محتوای قلع بالاتر بسیار سخت تر از برنج معمولی است و در طول زمان در برابر سایش و پارگی مقاوم تر می شود. با این حال، از آنجایی که سخت‌تر است، اگر می‌خواهید آن را به شکل خاصی درآورید یا درآورید، کار با آن نیز می‌تواند سخت‌تر باشد. علاوه بر این، برنج سفید نسبت به برنج معمولی ارزان‌تر است، زیرا جزء اصلی آن – قلع – بسیار ارزان‌تر از مس یا روی است.

در نهایت، در حالی که برنج معمولی می تواند در طول زمان بسته به محیط خود خورده شود (مانند زمانی که در معرض آب نمک قرار می گیرد)، برنج سفید می تواند شرایط سخت تری را بدون تسلیم شدن سریع در برابر خوردگی تحمل کند. این امر آن را برای استفاده در فضای باز، مانند وسایل لوله کشی یا نرده، ایده آل می کند، برخلاف قطعات دکور داخلی که در آن برنج معمولی به دلیل بافت نرم تر و رنگ گرم تر مناسب تر است.

فلز برنج سفید بهتر است یا آلیاژ برنج معمولی

جواهر برنجی سفید و زرد
فلز برنج سفید بهتر است یا آلیاژ برنج معمولی

هیچ پاسخ قطعی در مورد اینکه کدام یک بهتر است وجود ندارد. بستگی به این دارد که از نظر ظاهر و دوام به دنبال چه چیزی هستید.

چگونه از فلز آلیاژ برنج مراقبت کنم؟

فلز برنج معمولی و برنج سفید را می توان با آب و صابون تمیز کرد. اگر می خواهید آنها را براق کنید، می توانید از یک پارچه نرم و یک پولیش یا پاک کننده ملایم استفاده کنید. شما باید از استفاده از مواد شیمیایی یا ساینده های خشن خودداری کنید، زیرا آنها می توانند به پوشش فلز آسیب برسانند.

از کجا فلز برنج بخرم؟

شما می توانید هر دوی این آلیاژها یعنی فلز برنج معمولی و برنج سفید را در اکثر فروشگاه های سخت افزار یا خرده فروشی های آنلاین خریداری کنید.

خرید فلز برنج سفید و معمولی
کاربرد آلیاژ برنج سفید و معمولی

کاربرد آلیاژ برنج سفید و معمولی

در نتیجه، در حالی که هر دو نوع برنج فلزی دارای مزایای منحصر به فردی هستند، هر کدام دارای خواص متفاوتی هستند که آنها را برای کاربردهای خاص نسبت به سایرین مناسب تر می کند. اگر به دنبال چیزی مقرون به صرفه و ارزان و در عین حال بادوام برای استفاده در فضای باز هستید، فلز برنج سفید ممکن است بهترین گزینه شما باشد. با این حال، اگر به دنبال چیزی با گرمایی رنگ بیشتر هستید، برنج معمولی با رنگ زرد و قرمز کناسب شماست! مهم نیست که نیازهای شما چیست، درک تفاوت فلز برنج سفید و آلیاژ برنج معمولی به شما کمک می کند تا تصمیمی آگاهانه بگیرید که کدام یک برای پروژه شما بهترین کارایی را دارد!

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا