آلیاژهای مستکنولوژی‌های جدیدمعرفی و بررسی محصولات

موارد استفاده فلز مس+ 10 کاربرد آلیاژ مس

مس یک فلز فوق العاده همه کاره است. از زمان های ماقبل تاریخ توسط انسان ها استفاده می شده است و امروزه یکی از متداول ترین فلزات مورد استفاده در جهان باقی مانده است.

ارزش بالای این فلز باعث ارزش بالای ضایعات این فلز شده است. قیمت مس دست دوم امروز از آن جهت با ارزش است که در بازیافت و استفاده دوباره بسیار خوب عمل می کند.
چشمگیرتر این واقعیت است که مس را می توان با فلزات دیگر آلیاژ کرد تا طیف وسیعی از آلیاژهای مختلف را با خواص منحصر به فرد ایجاد کند که باعث می‌شود، کاربرد فلز مس در موارد صنعتی و تجاری ارزشمند باشد. بیایید به برخی از کاربردها و موارد استفاده مس و آلیاژهای آن نگاه کنیم.

موارد استفاده فلز مس در صنعت سیم کشی و کابل برق

کاربرد فلز مس در سیم کشی و کابل برق
سیم پیچ مسی در موتور الکتریکی

یکی از رایج‌ترین کاربردهای مس در سیم‌کشی و کابل‌های برق است که به دلیل رسانایی الکتریکی عالی آن بسیار ارزشمند است. این بدان معناست که سیم‌های مسی می‌توانند بارهای جریان بیشتری را نسبت به انواع دیگر سیم‌ها حمل کنند و برای استفاده در کابل‌های برق یا تاسیسات ولتاژ بالا ایده‌آل هستند. سیم‌های مسی انعطاف‌پذیر بوده و کار کردن با آن‌ها آسان است، که آنها را برای پروژه‌های سیم‌کشی خانگی و همچنین صنعتی ایده‌آل می‌کند.

کاربرد فلز مس در ساخت وسایل گرمایشی

آلیاژهای مس نیز به طور گسترده در وسایل گرمایشی مانند دیگ بخار، رادیاتور، آبگرمکن و اجاق گاز استفاده می شود. مس دارای رسانایی حرارتی بالایی است که آن را برای انتقال گرما از یک مکان به مکان دیگر ایده آل می کند – به این معنی که آب جوش هنگام عبور از یک سیم پیچ ساخته شده از لوله مسی به سرعت گرم می شود. مس همچنین مقاومت خوبی در برابر خوردگی دارد، بنابراین می تواند در معرض قرار گرفتن طولانی مدت در معرض سیالات داغ بدون خوردگی یا شکسته شدن در طول زمان مقاومت کند.

موارد استفاده مس در ظروف پخت و پز

استفاده مس در ظروف پخت و پز
قابلمه مسی

یکی دیگر از کاربردهای رایج مس در ظروف پخت و پز مانند قابلمه و تابه است. مس نه تنها رسانایی حرارتی عالی دارد (همانطور که در بالا توضیح داده شد)، بلکه دارای خواص انبساط حرارتی عالی است که آن را برای ظروف پخت و پز ایده آل می کند. خاصیت انبساط حرارتی به این معنی است که وقتی گرم می‌شود، فلز به سرعت منبسط می‌شود تا هر فضای موجود را پر کند – این به غذا اجازه می‌دهد بدون سوزاندن نقاط داغ یا سرد شدن بیش از حد در نقاط سردتر به طور یکنواخت پخته شود. بعلاوه، مس از نظر زیبایی شناختی دلپذیر است، بنابراین می توانید از ظروف پخت و پز خود لذت ببرید حتی بعد از اینکه کار جادویی آنها تمام شد!

10 کاربرد آلیاژ فلز مس

چیزهای بیشتری در اطراف شما وجود دارد که از مس یا آلیاژ بر پایه مس ساخته شده اند، بیش از آنچه که احتمالاً می دانید. بخشی از دلیل آن این است که آلیاژهای مس بسته به ترکیب آنها در رنگ ها و سایه های مختلفی وجود دارند. این بدان معنی است که آنها یک ویژگی شناسایی واحد ندارند. در اینجا لیستی از مواردی که مس برای آنها استفاده می شود آورده شده است.

سینک آشپزخانه

کاربرد آلیاژ مس در سینک آشپزخانه
سینک آشپزخانه مسی

مس انتخاب خوبی برای سینک آشپزخانه است زیرا به طور کلی در برابر خوردگی مقاوم است و خاصیت ضد میکروبی دارد. برای کسانی که طرفدار پتینه نیستند، مس خالص قابل بحث نیست. آنها آلیاژهای مسی را ترجیح می دهند که تیره شدن آنها بیشتر طول می کشد، چه رسد به ایجاد پتینه.

صفحه رومیزی مسی

کاربرد مس در صفحه رومیزی مسی
صفحه رومیزی مسی

همانطور که قبلا ذکر شد، مس بسیار چکش خوار است. می‌توانید آن را به صفحات یا صفحات نازک تبدیل کنید که پوششی عالی برای میز و میز است. خاصیت ضد میکروبی مس آن را برای این کاربرد نیز مناسب می کند زیرا این سطوح با لمس بالا هستند.

کاربرد مس در جواهر سازی

مس نیز ماده خوبی برای لوازم جانبی است. حتی در زمان های قدیم، کسانی که توانایی خرید جواهرات طلا را ندارند، به جای آن از زیورآلات مسی استفاده می کردند. به دلیل شکل پذیری بالا، انعطاف طراحی را نیز ارائه می دهد.

دستگیره های درب مسی و دستگیره های کششی

شاید متوجه این موضوع نشده باشید، اما اکثر، اگر نگوییم همه، دستگیره های در و دستگیره های کششی که تا به حال نگه داشته اید تا حدی از مس ساخته شده اند. آنها فقط می توانند برنجی یا برنزی باشند که آلیاژ مس هستند.

موارد استفاده فلز مس در ساخت نرده

هنگامی که در قطار، در بالکن یا روی پله ها هستید، به احتمال زیاد به نرده مسی نزدیک به خود بچسبید. مانند رومیزی، نرده ها نیز معمولاً سطوح لمسی هستند، به همین دلیل است که بهتر است از فلزی با خاصیت ضد میکروبی ساخته شوند. آنها نیز قابل توجه هستند، بنابراین باید از موادی با ظاهری طبیعی ساخته شوند.

کاربرد آلیاژ مس در تولید ابزار

تا به حال فکر کرده اید که آچار، انبردست، پیچ گوشتی و سایر ابزار خانه شما از چه فلزی ساخته شده است؟ با قضاوت بر اساس ویژگی های فیزیکی آنها، می توانید به راحتی متوجه شوید که آنها بر پایه مس هستند. به طور خاص، بیشتر آنها از مس بریلیوم ساخته شده اند، آلیاژی بدون جرقه و غیر مغناطیسی که در محیط های کاری خطرناک به خوبی کار می کند.

موارد استفاده آلیاژ مسی در آلات موسیقی

آلیاژهای مس به ویژه برنج، به دلیل کیفیت آکوستیکشان ارزشمند هستند. آلات موسیقی مبتنی بر برنج آنقدر زیاد است که کل زیرمجموعه آنها برنجی نامیده شد.

سیم و کابل

در بالا نیز اشاره کردیم که هدایت الکتریکی بالای مس آن را به ایمن ترین و کارآمدترین ماده برای هسته های سیم و کابل برف تبدیل می کند.  کابل مسی برخلاف نقره، هنگام رسانش ولتاژ بالا، نمی سوزد.

لوله های مسی

موارد استفاده مس در تولید لوله مسی
لوله فلزی مسی

خاصیت ضد میکروبی مس بار دیگر بسیار مفید است و فیلتراسیون از اصلی ترین موارد استفاده فلز مس است. لوله های مورد استفاده برای انتقال آب یا موادی که نیاز به آلودگی سطح صفر دارند اغلب از آلیاژهای مس ساخته می شوند.

ناودانی مسی

احتمالاً مقرون به صرفه ترین انتخاب نیست، اما یک ناودان مسی افزودنی عالی برای سیستم سقف شما است. ماندگاری بیشتری دارد، کپک را دفع می کند و جذاب به نظر می رسد. با این حال، از آنجایی که مس کمی گرانتر از همتای ناودانی گالوانیزه آهنی خود است، باید آماده باشید که هزینه بیشتری برای ناودانی مسی پرداخت کنید.

نتیجه‌گیری

همانطور که می بینید، هم برای مس خالص و هم از آلیاژهای آن کاربردهای زیادی وجود دارد. از سیم‌کشی و کابل‌های برق گرفته تا وسایل گرمایشی گرفته تا ظروف پخت و پز، هیچ کمبودی در راه‌های استفاده از این فلز همه کاره در سراسر خانه یا در مقیاس صنعتی وجود ندارد. به لطف ویژگی های عالی آن مانند هدایت الکتریکی، هدایت حرارتی، انعطاف پذیری، مقاومت در برابر خوردگی و خواص انبساط حرارتی باید انتظار داشته باشیم که در آینده شاهد موارد بیشتری از کاربردها و موارد استفاده فلز مس در صنعت باشیم!

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا