آلیاژهای مساستیل

تشخیص فلز برنج از استیل+ بررسی فرق و تفاوت

استیل و برنج آلیاژهای فلزی هستند که در وسایل روشنایی، سخت افزار درب، قاب عکس، شمعدان و سایر موارد تزئینی مورد استفاده قرار می گیرند و ما تصمیم داریم امروز نحوه و روش تشخیص فلز برنج از استیل را به شما آموزش دهیم.
فرمول سازان فلز با استفاده از دستور العملی که عمدتاً از مس و روی تشکیل شده است مجسمه های تزئینی برنجی را که مربوط به دوران باستان است تولید کرده اند. روش های زیادی برای ساخت وسایل تزئینی از فولاد ضد زنگ یا استنلس استیل وجود دارد، اما در همه انواع، مواد اولیه آهن و کروم هستند. از آنجا که طراحان خانه های مدرن از فلز برنج برای بسیاری از اهداف مشابه فولاد ضد زنگ استفاده می کنند، تشخیص این دو مفید است تا بتوانید به درستی آنها را تمیز و نگهداری کنید.

نحوه تشخیص فلز برنج از استیل

نحوه تشخیص فلز برنج از استیل
تفاوت قطعات استیل و برنجی با هم

اقلام برنجی در رنگ‌های متنوعی در دسترس هستند که از زرد تیره تا طلایی مایل به قرمز متغیر است. اقلام نازک برنجی مانند سنج یا گلدان دارای خواص آکوستیک هستند و هنگامی که با چوب طبل یا پتک برخورد می کنند صدای زنگ طنین انداز ایجاد می کنند. برنج تزئینی اغلب با یک لاک پوشانده می شود که از سطح بیرونی در برابر تغییر رنگ به دلیل اکسیداسیون محافظت می کند. اکسیداسیون پتینه‌ای ایجاد می‌کند که رنگ خاکستری تیره یا سبزی را به برنج اضافه می‌کند که اغلب توسط دکوراتورهای خانه ترجیح داده می‌شود.

روش تشخیص استنلس استیل از برنج

بر خلاف برنج، استیل ظاهری سفید نقره ای دارد که اغلب به درخشش درخشان پرداخت می شود. علیرغم نام، اقلام تزئینی فولاد ضد زنگ استنلس استیل ممکن است به دلیل خوردگی یا زنگ زدگی ساده تغییر رنگ دهند که این موضوع معمولاً نتیجه نقص و اشتباه در فرآیند تولید است. این تغییر رنگ ممکن است به استیل ظاهری شبیه به فلز برنج بدهد. یک راه ساده برای تأیید اینکه یک فلز، استیل یا فولاد ضد زنگ است، فشار دادن آهنربا بر روی سطح آن است. بر خلاف برنج، بیشتر انواع استیل بسیار مغناطیسی هستند و به آهنربا می‌چسبند.

تفاوت فلز برنج و استیل؛ کدام بهتر است؟

آلیاژها از قدیمی ترین و با ارزش ترین اکتشافات بشر هستند. آنها به گسترش ظرفیت ما برای ساخت و ساز کمک کرده اند و به عنوان واحد سازنده نوآوری عمل کرده اند. برای هزاران سال، ما در ساخت آلیاژها برای پاسخگویی به تقاضای روزافزون برای مواد برتر تسلط داشتیم و هر بار موفق شدیم.
دو تا از بزرگترین ساخته های ما، مسلماً برنج و استیل زنگ‌نزن هستند. بسته بندی با خواص مفید، آنها مواد اصلی برای طیف گسترده ای از کاربردها، از جمله ساخت و ساز، حمل و نقل، ماشین سازی، و لوله کشی هستند. اما کدام یک از آنها بهتر است؟ یا باید مقایسه کرد؟ بیایید حقیقت را در مورد تشخیص تفاوت فلز برنج از استیل دریابیم.

فرق و تفاوت ترکیب و ویژگی استیل و برنج

فرق و تفاوت ترکیب و ویژگی استیل و برنج
لوله‌های برنجی و استنلس استیل

بهترین راه برای تمایز بین برنج و فولاد ضد زنگ استیل، دانستن ترکیب آنهاست. برنج آلیاژی از مس و روی است، در حالی که فولاد استیل، آلیاژی از آهن، کربن و کروم است. فقط با استفاده از فلز پایه آنها می توانید به راحتی تشخیص دهید که کدام یک ویژگی مناسب برای کاربردهای خاص دارد. به عنوان مثال، از نظر مقاومت در برابر خوردگی، آهن در مقایسه با آلیاژ برنج است. در واقع آهن فلزی است که باعث زنگ زدن سریع فلزات آهنی می شود.

  • تفاوت مقاومت در برابر خوردگی و زنگ؛ فلز برنج به طور کلی در برابر خوردگی مقاوم تر از استیل است. در حالی که افزودن کروم به فولاد تفاوت زیادی در توانایی آن در مقاومت در برابر زنگ زدگی ایجاد می کند، هنوز هم تا حدی مستعد خوردگی است.
  • فرق برنج و استیل از نظر رسانایی برق؛ وقتی صحبت از رسانایی الکتریکی و حرارتی به میان می‌آید، برنج پانزده برابر از فولاد ضد زنگ برتری دارد. همچنین دارای ضریب انبساط حرارتی بالاتری است که آن را برای کاربردهایی که دماهای بسیار بالا از جمله کوره ها و موتورها را شامل می شود، عالی می کند.
  • تفاوت قیمت فلز برنج و استیل؛ از نظر هزینه ساخت، تفاوت قابل توجهی بین برنج و استیل وجود ندارد، اگرچه ماشینکاری فولاد بسیار دشوارتر از برنج است. به هر حال، برنج به دلیل ماشین‌کاری‌اش معروف است، به همین دلیل است که برای کاربردهایی که به قطعات فلزی کوچک و دقیق نیاز دارند، فلز انتخابی است، بنابراین استیل شانسی ندارد.
  •  فولاد ضد زنگ نسبت به برنج مقاومت بالاتری در برابر فرآورده های نفتی و بسیاری از اسیدها دارد و می توان آن را در محلول های اسید سیتریک یا نیتریک غیرفعال کرد. برخی از گریدهای فولاد ضد زنگ نیز در محیط‌های دریایی تهاجمی‌تر مانند جریان‌های سریع، نسبت به برنج برتری دارند.

نحوه تمیز کردن برنج تزئینی و استیل ضد زنگ

هنگامی که مشخص کردید یک شی از جنس فلز برنج است یا استیل، می توانید بهترین روش را برای تمیز کردن و نگهداری آن انتخاب کنید. می‌توانید محصولاتی را که برای نیازهای خاص تمیز کردن برنج و فولاد ضد زنگ طراحی شده‌اند، در ابزار فروشی‌ها پیدا کنید. بیشتر برنج ها را می توان با استفاده از چند قطره سس کچاپ روی پارچه مرطوب آشپزخانه تمیز کرد و معمولاً می توانید با پاک کردن پارچه آغشته به مواد شوینده رقیق شده، درخشش را به استیل ضد زنگ برگردانید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا