آلیاژهای مسراهنمای خرید

تشخیص فلز برنج با آهنربا – رنگ فلزات گرانبها در تست

یکی از سوال‌هایی که بسیاری از ما در طول زندگی با آن مواجه می‌شویم این است که آیا فلان فلز اصل است یا مثلا آیا فلز برنج به آهنربا می‌چسبد و اگر بچسبد قلابی محسوب می‌شود. به طور کلی دنبال تشخیص فلز برنج و سایر فلزات اصل از غیر اصل توسط آهن‌ربا هستیم. برخی از مطالبی که در این مقاله بررسی کردیم عبارتند از:

تشخیص برنج فلز برنج با آهن ربا

آیا آهنربا به برنج می چسبد؟

تشخیص فلز برنج از استیل

تشخیص نقره اصل از بدل با آهن ربا

تست طلا با آهنربا؛ آیا طلا به آهن ربا می‌چسبد؟

تست سایر فلزات گرانبها همچون مس، برنز، پلاتین یا رنگ فلزات گرانبها در تست

تشخیص فلز برنج اصل با آهنربا

تشخیص فلز برنج اصل با آهنربا
آیا آهن ربا به فلز برنج میچسبد؟

فلز برنج آلیاژ و مخلوطی از فلز روی و مس می‌باشد. که نه مس مغناطیسی است و نه فلز روی به آهن ربا می‌چسبد. در نتیجه فلز برنج اصل نیز به آهنربا نخواهد چسبید و مغناطیسی نیست.
به عبارتی در صورتیکه فلز برنج به آهنربا بچسبد ما اطمینان پیدا می‌کنیم که بدل و غیر اصل است. نکته مهم در تشخیص آلیاژ برنج فلزی این است که نچسبیدن آن به آهن‌ربا به معنی اصل بودن آن نیست ولی چسبیدن آن لزوما به معنی فیک و قلابی بودن آن است.

تشخیص نقره اصل از بدل با آهن ربا

روش‌های زیادی برای تشخیص نقره اصل از فیک و بدل وجود دارد ولی ما در این مطلب صرفا از نظر مغناطیسی آن را بررسی می‌کنیم.
نقره اصل حتی با قوی ترین آهنربا هم مغناطیسی نیست و به آنها نمی‌چسبد. با این حال، نقره دیامغناطیس است. اگر یک سکه نقره را در زاویه 45 درجه نگه دارید، آهنربای مناسب به آرامی روی آن می لغزد. این به این دلیل است که آهنربای متحرک یک “میدان الکتریکی ایجاد می کند که سقوط آن را کند می کند. اکنون آن را با یک سکه غیر مغناطیسی امتحان کنید (بیشتر سکه ها)، آهنربا، به طور قابل پیش بینی، فقط از روی سکه می افتد.

تست دیامغناطیس نه تنها برای سکه ها، بلکه برای هر اقلامی با سطوح صاف (و نسبتاً صاف) خوب است، به عنوان مثال. سینی، جعبه، بشقاب، چاقو و چنگال. شما باید مورد فلزی را کج کنید تا آهنربا به سمت پایین بلغزد، نمی‌توانید این کار را روی سطوح منحنی یا توده‌ای انجام دهید.

این یک تست تضمینی برای تشخیص نقره اصل نیست. مس نیز دیامغناطیس است (البته نه به شدت نقره). بیشتر اقلام نقره اندود از نقره روی مس ساخته شده اند. بنابراین اگر آهنربا به آیتم بچسبد، نمی تواند نقره یا مس باشد. اگر یک آهنربای مناسب اثر دیامغناطیسی را نشان دهد، ممکن است آیتم فلزی از جنس نقره باشد یا می‌تواند روی مس نقره‌کاری شده باشد.

دیامغناطیس را با مغناطیس اشتباه نگیرید. بسیاری از سکه ها حاوی نیکل هستند و قطعاً مغناطیسی هستند، آهنربا به سکه نیکلی می‌چسبد.

تست طلا با آهنربا؛ آیا طلا به آهن ربا می‌چسبد؟

تست طلا با آهنربا؛ آیا طلا به آهن ربا می‌چسبد؟
تشخیص طلای اصل از بدل

طلا مغناطیسی نیست.
طلای خالص (مثلاً یک شمش) مغناطیسی نیست و در تست تشخیص اصل و بدل با آهن ربا به آن نمی‌چسبد.
جواهرات از مخلوط (آلیاژ) طلا و سایر فلزات ساخته می شوند. تغییر درصد (بیان شده به عنوان “قیراط”) مس و نقره منجر به طلای زرد، قرمز یا صورتی می شود که هیچ کدام از اینها مغناطیسی نیستند.
طلای سفید حاوی نقره و شاید پالادیوم (هیچکدام مغناطیسی نیستند) یا نیکل (که مغناطیسی است، اما نسبت نیکل بسیار کم خواهد بود) خواهد بود. بنابراین مهم نیست که طلای شما چند قیراط باشد، شما نمی توانید طلا را با آهنربا تشخیص دهید.
آهنربا برای دسته بندی ضایعات مفید است. این به این دلیل است که طلا مغناطیسی نیست. بنابراین با حذف هر چیزی که مغناطیسی است شروع کنید. در واقع هر فلزی که در تست مغناطیسی به اهنربا چسبید بدون شک طلا نیست ولی اگر نچسبید تازه باید با روش‌های دیگر اصل و بدل بودن آن را تشخیص داد.

تست سایر فلزات گرانبها با آهن ربا(پلاتین، مس، برنز)

در ادامه به بررسی پلاتین، مس و آلیاژ برنز در مواجهه با آهن ربا و میدان مغناطیسی می‌پردازیم:

تست پلاتین

به طور کلی پلاتین به آهنربا نمی‌چسبد و مغناطیسی نیست.

با این حال، به آلیاژ پلاتین بستگی دارد:
اگر پلاتین با روتنیوم، ایریدیوم یا پالادیوم مخلوط شود، چون هیچ کدام از اینها مغناطیسی نیستند لذا آلیاژ پلاتین نیز به آهنربا نمیچسبد.
اگر پلاتین با کبالت( کبالت مغناطیسی است) مخلوط شده باشد، به آهنربا می‌چسبد. بنابراین، از نظر تئوری، این آلیاژ پلاتین می تواند توسط یک آهنربای بسیار قوی جذب شود. این به خودی خود به این معنی نیست که فلز پلاتین است (بسیاری از فلزات سفید مغناطیسی هستند) اما به این معنی است که باید آزمایش های بیشتری انجام دهید و به طور پیش‌فرض آن را دور نریزید.

اگر همه موارد بالا را با دقت مطالعه کرده باشید، ممکن است متوجه شده باشید که طلای سفید می تواند حاوی درصد کمی نیکل باشد و پلاتین ممکن است حاوی درصد کمی کبالت باشد که هر دو مغناطیسی هستند. آهنربا طلای سفید را جذب نمی کند اما (اگر به اندازه کافی قوی باشد) پلاتین را جذب می کند. این به این دلیل است که کبالت سه برابر بیشتر از نیکل مغناطیسی است.

تشخیص مس و آلیاژ برنز با آهن ربا

تشخیص مس و آلیاژ برنز با آهن ربا
تست مس و برنز بدل و اصل از یکدیگر

مس مغناطیسی نیست و به آهنربا نمی‌چسبد. برنز مخلوط (آلیاژ) عمدتا مس با حدود 12 درصد قلع و گاهی اوقات مقادیر کمی نیکل است که می‌تواند آن را خیلی کم مغناطیسی کند اما به طور کلی برنز مغناطیسی نیست.

مانند آزمایش تشخیص فلز برنج با آهنربا، آهنربا به شما نمی گوید که آیا یک فلز از مس یا برنز ساخته شده است یا خیر، اما اگر فلز به اهنربا چسبید متوجه خواهیم شد که آن فلز مس و برنز نیست.

به عنوان مثال، شما فروشنده عتیقه هستید: ظروف مسی، دستگیره های برنجی در و میله های تخت، مجسمه های برنزی  اگر مغناطیسی باشد و به اهنربا بچسبد لزوما به معنی فیک و غیر اصل بودن آنهاست.

تشخیص فلز برنج اصل از تقلبی

تشخیص فلز برنج اصل از تقلبی با آهنربا و پاسخ به این سوال که آیا برنج به آهنربا می‌چسبد را در بالا به طور مفصل توضیخ دادیم. همچنین به بررسی رنگ فلزات گرانبها در تست را بررسی کردیم. امیدوارم این مطلب مورد توجه شما عزیزان واقع شده باشد.
همچنین در صورت نیاز به استعلام قیمت میلگرد برنج، ورق برنجی و یا لوله برنجی با ما تماس بگیرید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا