فنس توریتوری فلزی

پایه فنس بتنی گرد و مربع برای پایه بتن انگور و حصار

پایه فنس بتنی گرد و مربعی یکی از انواع پایه‌های مورد استفاده در حصارکشی و فنس‌کشی دور باغ، پایه انگور و سیم خاردار است که از بتن ساخته می‌شود و به مانند نوع پایه فلزی فنس دارای مزایا و معایبی هست که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت. پایه‌های بتنی در موارد زیادی کاربرد دارند ولی در ایران عمده استفاده این محصول، در باغات انگور و تاکستان‌هاست. طراحی شکل و ظاهر این پایه بتنی پیش‌ساخته با توجه به محل و موارد استفاده آنها می‌تواند متنوع باشد.
سیستم حصارکشی و فنس‌کشی، هم در شرایط روزمره و هم در شرایط اضطراری، در معرض نیروی فیزیکی زیادی است. حتی مقدار کمی باد می‌تواند باعث شل شدن بخش هایی از حصار شود، در حالی که طوفان های بزرگ یا ضربه های تصادفی می تواند پایه های فنس و حصار را از زمین جدا کند. همچنین فنس‌ توری و پایه فنس‌ها در معرض آسیب دزدان، خرابکاران و حتی تصادفات وسایل نقلیه موتوری هستند. در حالی که بسیاری از سازندگان به نرده های چوبی یا پایه فلزی سنتی متکی هستند، پایه‌های بتنی فنس سطح بسیار بالاتری از استحکام و دوام را ارائه می دهند. افراد حتی می توانند این پایه های حصار را خودشان بسازند تا در هزینه ها نسبت به پایه های چوبی یا فولادی از پیش ساخته شده صرفه جویی کنند.

پایه بتنی حصار
ستون بتنی پیش ساخته برای باغ انگور و فنس کشی

مزایای استفاده از پایه فنس بتنی در حصارکشی و باغات انگور

پایه‌های حصار بتنی نسبت به چوب استحکام بیشتری را در هر واحد ارائه می‌دهند، که به سازندگان اجازه می‌دهد از ستون‌های کوچک‌تر استفاده کنند و سوراخ‌های کوچک‌تری حفر کنند.
هنگامی که در معرض همان مقدار باد یا سطح نیرو قرار می گیرند، پست‌های حصار بتنی می توانند بار بزرگتری را نسبت به ستون های چوبی با همان اندازه تحمل کنند.
قیمت پایه بتنی فنس ارزان و مقرون به صرفه هست، به خصوص در مقایسه با مدل های فولادی یا چوبی خاص. آنها به ویژه زمانی مقرون به صرفه هستند که هزینه جایگزینی پایه های حصار کم دوام در طول زمان را در نظر بگیریم.

مزایای استفاده از پایه فنس بتنی در حصارکشی
پایه حصار بتنی با دوام و ارزان است

نیاز به ابزار خاصی برای کشیدن فنس ندارد

در حالی که ستون های چوبی و فولادی به میخ، پیچ یا سایر بست ها نیاز دارند، پایه‌های بتنی فنس و حصار اغلب از یک سیستم چفت و بست مبتنی بر شکاف استفاده می کنند. این پایه‌های بتنی پیش‌ساخته دارای شیارهایی هستند که در هر طرف بریده شده اند، که می تواند یک ریل حصاری استاندارد یا همان لوله‌های فلزی طولی فنس را در خود جای دهد. برخی از تولیدکنندگان ممکن است از سیستم نصب اختصاصی ویژه ای استفاده کنند که برای کار با ریل های بزرگ طراحی شده است. از آنجایی که این سیستم ها نیازی به اتصال دهنده های فلزی ندارند، در معرض زنگ زدگی یا خوردگی نیستند. آنها به تعمیر و نگهداری بسیار کمی نیاز دارند و حتی برای نصاب فنس تازه کار نیز راحت و آسان هستند.

هزینه ارزان نگهداری پایه فنس بتنی

بتن به دلیل سطح تقریبا غیر قابل نفوذ آن به راحتی قابل نگهداری است. این بدان معنی است که مایعات، کپک و پوسیدگی نمی توانند به راحتی در بتن نفوذ کنند و در قسمت بیرونی ستون ها باقی می مانند.
برای اینکه ستون های بتنی کاملاً جدید به نظر برسند، بهتر است هر چند ماه یک بار آنها را تمیز کنید، ترجیحاً با یک واشر فشار. سطح سخت آنها کثیفی زیادی را در خود نگه می دارد و این می تواند نسبتاً سریع ایجاد شود.

هزینه ارزان نصب و اجرای پایه بتنی حصار
پایه بتنی فنس در حصارکشی با فنس باغی و سیم خاردار

ماندگاری بالای پایه بتنی حصار

برخلاف میله های چوبی نرده ها، بتن ماده ای تجزیه پذیر نیست و حشرات نمی توانند به آن حمله کنند، لذا پایه بتنی فنس بسیار بادوام است و می‌تواند حدود 20 سال دوام بیاورد.

استحکام – قدرت ستون بتنی فنس

یکی از مزایای اصلی استفاده از بتن به عنوان پایه فنس و پایه نگهدارنده در باغ انگور، استحکام آن است. پست‌های بتنی می‌توانند در برابر سرعت باد بالا مقاومت کنند و به ویژه در مناطق ساحلی که پاشیدن آب دریا به پست‌های چوب آسیب می‌رساند، قوی هستند.
البته ستون های بتنی به طور کامل در مقابل آب شور محافظت نمی شوند. میلگرد فولادی داخل پست در نهایت مورد حمله قرار می گیرد که یکپارچگی پست را تضعیف می کند.

معایب پایه بتنی فنس

معایب پایه بتنی فنس
ترک خوردگی پایه فنس بتنی در طول زمان

در حالی که در ابتدا، ستون های بتنی گزینه خوبی برای حصار توری شما به نظر می رسند، کاوش در مواد با جزئیات بیشتر بر چندین اشکال تأکید می کند – اشکالاتی که احتمالاً شما را به سمت گزینه دیگری همچون پایه فنس فلزی سوق می دهد. اما بیایید نگاهی به مضرات و معایب پایه فنس بتنی بیندازیم:

سختی و هزینه بالای اجرا و نصب

پایه‌های حصار بتنی معمولاً بیش از 40 کیلوگرم وزن دارند و پایه های گوشه تا 90 کیلوگرم وزن دارند! که باعث مشکلات نصب می شود. آنها اغلب به چندین نفر برای حمل و نقل و اطمینان از ایمنی در هنگام نصب نیاز دارند. این باعث افزایش زمان نصب و اجرا و همچنین هزینه های بالای دستمزد نیروی کار می شود.

آسیب پایه فنس بتنی به محیط زیست

بتن که توسط گاردین “مخرب ترین ماده روی زمین” نامگذاری شده است، تأثیر زیادی بر سلامت سیاره ما دارد. در واقع، گفته می شود که مسئول 8٪ از CO2 جهان است.
بنابراین، اگر محیط زیست چیزی است که برای شما ارزش دارد، ستون‌های حصار بتنی برای شما مناسب نیستند.

یکپارچگی بتن

اگرچه بتن از بسیاری جهات قوی و بادوام است ولی شکست ناپذیر نیست. پایه های بتنی در معرض تراشه و ترک هستند که می تواند برای فنس‌کشی شما مشکل ایجاد کند.
هنگامی که یک ترک کوچک روی سطح پایه جصار بتنی ظاهر می شود، آب می تواند به اعماق ستون نفوذ کند. سپس آب می تواند در شرایط سرد (معمولاً در طول شب) یخ بزند و باعث بدتر شدن ترک شود و باعث آشکار‌شدن آرماتورهای فولادی می‌شود که به مرور دچار زنگ‌زدگی شده و شاهد تضعیف ساختار یکپارچه حصارکشی خواهیم بود.

ظاهر نسبتاً زشت بتن در فنس

انتخاب حصار بر اساس ظاهر به ترجیحات شخصی بستگی دارد، اما همه ما می‌توانیم موافق باشیم که بتن ظاهر زیبایی ندارد؛ به خصوص برای خانه شما.
در حالی که بسیاری از مردم بتن را با رنگ‌های سرد و خاکستری مرتبط می‌دانند، پایه‌های حصار بتنی در واقع تعداد زیادی گزینه نهایی را برای برآورده کردن هر معیار طراحی ارائه می‌دهند. بتن مدرن را می توان برای ایجاد الگوها یا بافت های پیچیده، مهر یا حکاکی کرد. پایه های بتنی را می توان حتی شبیه آجر، سنگ طبیعی یا چوب ساخت. از آنجاییکه پایه فنس بتنی پیش‌ساخته هست، تولیدکنندگان مختلف رنگ‌ها و سبک‌های متنوعی را ارائه می‌دهند.

تولید و کاربرد پایه بتنی باغ انگور و فنس

در بالا به بررسی مزایا و معایب پایه فنس بتنی پرداخیم. برای ساخت پایه پیش‌ساخته بتنی نیاز به قالب‌گیری می‌باشد. بسیاری از مواقع این پایه‌های جصاری با توجه به نیاز مشتری تولید می‌گردند.
شکل ظاهری آنها، ارتفاع، ابعاد و اندازه پایه بتنی انگور با توجه به محل استفاده آنها می‌تواند متفاوت باشد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا