توری فلزی

تفاوت فنس و گابیون؛ مقایسه و بررسی فرق تور حصاری و سنگی

برای بسیاری از افراد که تخصصی در ساختمان و صنعت آهن و فولاد ندارند  و یا برای بار اول تصمیم به خرید یکی از انواع توری فلزی و آهنی دارند ممکن است سوال پیش ‌آید که تفاوت فنس و گابیون چیست؟ کدام نوع توری فولادی را بخرم که نیازم را برآورده کند؟ برای تشخیص تفاوت فنس و گابیون ابتدا نیاز است شباهت توری حصاری و توری گابیون را بدانیم.

تفاوت اصلی توری فنس فلزی و گابیون

تفاوت شکل چشمه گابیون با فنس
چشمه های شش ضلعی توری گابیون

فرق و تفاوت اصلی گابیون و توری فنس آهنی شکل ظاهری آنهاست. در واقع با یک نگاه به شکل چشمه‌های این دو نوع فنس فلزی به راحتی می‌توان تفاوت آنها را از هم تشخسص داد. شکل چشمه‌های توری حصاری باغی چهار ضلعی و شکل چشمه‌های توری سنگی گابیون 6 ضلعی است. مفتول آهنی در دو نقطه فنس گابیون بهم تابیده شده‌اند در حالیکه در فنس توری تابیدگی و پیچیدگی سیم مفتول‌ها را نخواهید دید.

فرق فنس و گابیون از نظر ظاهری
توری فنس حصاری با چشمه مربعی 4 ضلعی

بررسی شباهت تور سنگی گابیون و فنس فلزی باغی

با بررسی شباهت‌های این دو نوع تور فولادی موارد زیر مهمترین آنها خواهد بود:

  • مواد اولیه ساخت و تولید فنس توری و فنس گابیون یکی است. در واقع هم فنس باغی و هم توری گابیون با سیم مفتول‌های سیاه، گالوانیزه و یا مفتول روکش پی‌وی‌سی(PVC) بافته می‌شوند.
  • واحد شمارش؛ واحد شمارش فنس به مانند گابیون، رول است.
  • فرآیند ساخت آنها نیز تقریباً یکسان است و سیم مفتول‌ها با پیچ و تاب به هم متصل و بافته می شوند. فرآیند بافت حصار فنس توری به این صورت است که سیم‌های مجاور به هم می‌پیچند که روش بافت توری‌های سیمی شش ضلعی همچون گابیون و تور مرغی نیز به همین شکل می‌باشد.
  • شباهت دیگر فنس فلزی و توری شش ضلعی در برخی از کاربردهای آنهاست؛ به گونه‌ای که از هر دو توری فلزی آهنی می توان به عنوان حصار دور باغ استفاده کرد. همچنین از این دو فنس فلزی اگر با نازک ترین سیم مفتول بافته شده باشند می توان به عنوان توری فولادی ساختمانی در دیوار یا سقف به جهت جلوگیری از ترک خوردن گچ استفاده کرد.

البته لازم است یادآور شویم مورد آخر لزوماً شباهت بین توری فنس باغی و گابیون نیست زیرا توری فلزی 6 ضلعی که در زیر گچکاری استفاده می‌گردد تور مرغی است که از نظر ظاهر چشمه‌ها تفاوتی با فنس گابیون ندارد؛ فرق گابیون و تور مرغی ضخامت سیم و مفتول مورد استفاده در بافت تور فولادی است.

تفاوت فنس باغی و توری گابیون

فنس و گابیون در مواردی با هم فرق دارند. در ادامه به مقایسه فرق و تفاوت فنس و گابیون از چند منظر نگاهی می‌اندازیم:

تفاوت گابیون و تور حصاری باغی از نظر روش تولید

فنس توری آهنی با انواع مفتول فولادی و توسط ماشین آلات و تجهیزات خاص فنس بافی و به دو حالت لبه پیچ خورده و لبه بلند تولید و بافته می‌شود.
توری گابیون یا مش سنگی شش ضلعی با سیم فلزی با کیفیت تولید می‌شوند که در دو ضلع از شش ضلع توری در هم پیچیده شده اند. فنس گابیون دو نوع فناوری پردازش و تولید دارد: دو تابیده و سه پیچ خورده.

تفاوت فنس باغی و توری گابیون
رول‌های فنس توری گالوانیزه آهنی بر روی هم

بررسی فرق کاربرد فنس توری آهنی و فنس گابیون

توری آهنی شش ضلعی اگر سبک باشد تور مرغی نامیده می‌شود و به طور کلی برای حفاظت از گیاهان باغ و پرورش طیور استفاده می شود ولی اگر از مفتول ضخیم استفاده شود توری سنگینی با نام فنس گابیون نام می‌گیرد که اغلب به عنوان مش گابیون توری برای حفاظت، در بستر رودخانه، دیواره‌های احداث جاده و مواردی از این دست استفاده می شود.

حصار توری فنس به طور گسترده ای به عنوان حصار محیطی باغ، فنس دور زمین کشاورزی، فنس کشی دور محوطه کارگاهی، حصار صنعتی و حصار استادیوم، مانند حصار زمین والیبال، حصار زمین بسکتبال، حصار زمین تنیس و غیره استفاده می شود. همچنین می‌تواند با مکمل سیم تیغدار یا سیم خاردار که در بالای فنس‌کشی قابل نصب هستند، یک حصار امنیتی خوب و قوی ایجاد کند.

بررسی فرق کاربرد فنس توری آهنی و فنس گابیون
یک رول فنس گابیون سنگی

تفاوت فنس و گابیون از نظر ساختار

فنس فلزی باغی در صورت پارگی در هر نقطه سیم مفتول دچار فروپاشی بزرگی می‌شود، در حالی که گابیون، به عنوان مش سیم شش ضلعی، به دلیل ساختار پیچ خورده خاص خود، یک پارگی باعث پراکندگی کل تور آهنی نمی شود.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا