سیم مفتول

سیم مفتول سیاه چیست؟ انواع، روش ساخت و تولید، ویژگی

سیم مفتول سیاه آهنی(که به آن سیم مفتول آنیل شده نیز گفته می شود)، سیم مفتول فولادی کم کربنی است که برای افزایش شکل پذیری و کاهش سختی آن آنیل شده است. این ویژگی‌ها منجر به انعطاف‌پذیری بالاتر بدون از دست دادن دوام می‌شوند، که در مجموع به سیم اجازه می‌دهد که به راحتی پیچ و تاب بخورد و در خود بپیچد. این محصول آهنی در انواع مختلفی موجود است که هر کدام ویژگی های منحصر به فردی را ارائه می دهد که آن را برای موارد استفاده مختلف مناسب می کند.
سیم مفتول سیاه در سراسر صنعت برای طیف گسترده ای از کاربردها، از اتصال و ایمن سازی محصولات کوچک با هم تا ارائه چارچوب و پشتیبانی برای سازه های در مقیاس بزرگ استفاده می شود. تولیدکنندگان همه این کاربردها را با ایجاد سیم با اشکال، اندازه‌ها، انعطاف‌پذیری‌ها و فرمول‌های مختلف مطابق با الزامات و محدودیت‌های مختلف در نظر می‌گیرند. یکی از رایج ترین انواع سیم در دسترس، سیم مفتول سیاه است.
در مقاله زیر، ما یک راهنمای کلی از سیم مفتول سیاه، از جمله اینکه مفتول سیاه چیست، روش تولید و ساخت آن چگونه است، انواع سیم مفتول و کاربردها و موارد استفاده آن کدام است، را ارائه می دهیم.

سیم مفتول سیاه چیست؟

سیم مفتول سیاه چیست؟
کلاف‌های مفتول سیاه ضخیم

همانطور که در بالا نشان داده شد، سیم مفتول سیاه سیم فولادی کم کربنی است که فرآیند آنیل یا پخته‌شدن را پشت سر گذاشته است. محصول به دست آمده نرم و بادوام است، کیفیتی که به آن اجازه می‌دهد در یکی از رایج‌ترین کاربردها(یعنی بستن به دور خودش یا محصول دیگر)، دست نخورده باقی بماند. به همین دلیل گاهی اوقات به آن سیم آرماتوربندی یا سیم قالب بندی نیز می گویند.

روش ساخت و تولید سیم مفتول سیاه

روش ساخت و تولید سیم مفتول سیاه
سیم مفتول سیاه شاخه ای

بازپخت یک فرآیند عملیات حرارتی است که شامل حرارت دادن یک ماده بالاتر از دمای تبلور مجدد آن و سرد کردن آن به دمای اتاق است. مرحله خنک‌سازی برای مواد آهنی (مثلاً فولاد) نسبت به مواد غیرآهنی (مثلاً برنج و مس) تدریجی‌تر است تا از ترک خوردن یا شکننده شدن فلز آهن جلوگیری کند.

بسیاری از فرآیندهای فلزکاری، سختی مواد را افزایش می دهند که می تواند تکمیل عملیات تولید بعد از آن را دشوارتر کند. بازپخت باعث افزایش شکل پذیری و کاهش سختی مواد می شود و در نتیجه شکل پذیری و ماشین کاری بهتری ایجاد می شود. این ویژگی ها برای بسیاری از کاربردهای سیم مفتول ضروری هستند.

مراحل و فرآیند تولید سیم مفتول سیاه:

  • تولید و فرمدهی فولاد و آهن خام به شکل میلگرد و مفتول (معمولاً فولاد کم کربن)
  • حرارت دادن مفتول خام تا بالای نقطه تبلور ماده پایه اما زیر نقطه ذوب آن(تقریباً تا 900 درجه سانتیگراد)
  • خنک کردن تدریجی مفتول تا نقطه تبلور
  • استفاده از روغن برای جلوگیری از زنگ زدگی و تسهیل در توزیع از طریق ماشین آلات

انواع سیم مفتول سیاه

سیم های آنیل شده بسته به تکنیک های به کار رفته در ساخت آنها در انواع مختلفی موجود هستند. انواع موجود عبارتند از:

سیم مفتول آنیل سیاه

سیم مفتول سیاه نام خود را از رنگ مشکی متمایز خود گرفته است که از افزودن یک پوشش ضد خوردگی سطحی پس از فرآیند آنیل می آید. این در طیف گسترده ای از کاربردهای صنعتی و مصرفی، از جمله عدل بندی، و صنایع دستی استفاده می شود.

سیم مفتول آنیلی روشن

سیم مفتول سیاه روشن نمای روشن و صافی را نشان می دهد. به طور کلی در کاربردهای بستن و اتصال استفاده می شود.

سیم مفتول سیاه علاوه بر اینکه در انواع مشکی و روشن موجود است، در چندین اندازه و نمره(به عنوان مثال، قطر سیم 1.5 و 2.5 میلیمتر)، نوع بسته‌بندی (به عنوان مثال، شاخه، حلقه و کلاف، سیم پیچ و نوع U) و کاربرد (مانند سیم آرماتوربندی و قالب بندی) وجود دارد.

کاربرد و موارد استفاده سیم مفتول سیاه

کاربرد و موارد استفاده سیم مفتول سیاه
چند کلاف مفتول سیاه آنیل شده

سیم مفتول سیاه به دلیل انعطاف و دوام آن برای مقاصد اتصال و بستن در طیف گسترده ای از صنایع از جمله موارد زیر استفاده می شود:

  • در صنعت کشاورزی از آن برای عدل بندی شاخه ها و یونجه استفاده می شود.
  • در صنعت ساختمان سازی برای قالب‌بندی و آرماتوربندی استفاده می شود.
  • در صنعت تولید، برای کاربردهای عمومی عدل بندی، صحافی و بستن استفاده می شود.
  • در صنعت معدن، مواد خام را به یکدیگر متصل می کرد و تجهیزات را ایمن می کرد.
  • در صنعت بسته بندی برای ایمن سازی بسته بندی محصولات و همچنین تولید مش سیمی برای قالب های بسته بندی استفاده می شود.
  • در صنعت بازیافت، از آن برای بستن مواد ضایعاتی – مانند مقوا، فلز یا کاغذ – برای حمل و نقل آسان تر از طریق کارخانه استفاده می شود.
  • سیم مفتول سیاه علاوه بر کاربردهای آن در بخش صنعتی، در بخش های تجاری و مصرفی نیز برای تولید محصولاتی مانند آثار هنری و صنایع دستی استفاده می شود.
  • در توری بافی به عنوان سیم توری فلزی و فنس بافی استفاده می‌شود.

روش انتخاب و خرید سیم مفتول سیاه

در این مقاله توضیح دادیم سیم مفتول سیاه آهنی یا فولادی چیست، روش آنیل کردن یا به عبارتی بازپخت مفتول سیاه چگونه است، موارد استفاده و کاربرد این محصول را بیان نمودیم و همچنین دیدیم که انواع آن کدامند.
در آینده نزدیک تصمیم داریم مطلبی را درباره راهنمای خرید سیم مفتول سیاه منتشر کنیم. برای کسب اطلاعات بیشتر و یا راهنمایی درباره این محصول از طریق ایمیل مجموعه و یا کامنت در همین صفحه با ما در ارتباط باشید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا