لوله بدون درزاخبارلولهمعرفی و بررسی محصولات

لوله بدون درز؛ تکنولوژی تولید، انواع و درجه ها

لوله های بدون درز نوعی از لوله فولادی هستند که در بسیاری از تاسیسات در زندگی روزمره مورد استفاده قرار می گیرند، اگرچه ما همیشه از آنها آگاه نیستیم. تعداد کمی از مردم می دانند که لوله های بدون درز فولادی چگونه تولید می شوند یا از چه گریدهای فولادی برای ساخت آنها استفاده می شود. پاسخ به این سوالات و سوالات دیگر در مورد لوله های بدون درز در این مقاله ارائه شده است.

روش تولید و ساخت لوله‌های بدون درز

اولین تولید لوله های بدون درز به سال 1890 برمی گردد که در آلمان شروع شد و روش تولید لوله های بدون درز در آن زمان به اصطلاح به روش رولینگ پله زیارت بود. امروزه هنوز هم استفاده می شود اما به شکل کمی تغییر یافته است. لوله های فولادی با استفاده از اکسترودر، اکسترود می شوند و پردازش آن گرم یا سرد است. دما در فرآیند تولید، خواص بعدی محصول را تعیین می کند و در نتیجه آن را برای کاربردهای مختلف طبقه بندی می کند.

نحوه و پروسه تولید لوله بدون درز به روش مانیسمان

لوله بدون درز آتشخوار
انواع پروسه تولید لوله بدون درز فولادی

یک روش کارآمدتر برای تولید لوله های بدون درز آهنی، روش نورد مورب است که به نام فرآیند مانیسمان یا Mannesmann نیز شناخته می شود. این روش یکی از سریع ترین روش های تولید لوله های آهنی بدون درز می باشد. لوله مانیسمان از نورد بین دو غلتک تشکیل شده است. با این حال، محورهای غلتک ها در یک زاویه قرار دارند. پس از رول شدن، مواد گردشده بین غلتک ها وارد می شود و سپس چرخانده می شود و روی سنبه سوراخ دار مخصوص و غیر متحرک کشیده می شود.

روش کالمز برای ساخت لوله بدون درز

در تولید لوله های بدون درز فولادی از روش Calmes نیز استفاده می شود. روشی دقیق و مقرون به صرفه برای تولید لوله های بدون درز است، زیرا در آن از روکش های مربعی استفاده می شود نه گرد. همچنین زمان تولید کوتاه تری را تضمین می کند و در نتیجه هزینه های انرژی را کاهش می دهد. روش کالمز امکان تولید محصولات با کیفیت سطح بهتر را فراهم می کند. فرآیند تولید این روش نسبتا آسان است. یک شمش مربع در قالب گرد قرار داده می شود. مواد باید به گونه ای قرار گیرد که لبه های آن با محیط قالب در تماس باشد و بین قالب و فلز فاصله وجود داشته باشد. این فضای آزاد برای فشار دادن در سوراخ محوری با پانچ استفاده می شود. سپس مواد در معرض یک کشنده قرار می گیرند. در نتیجه نورد، طول لوله بدون درز افزایش یافته و قطر و ضخامت دیواره ها کاهش می یابد. علاوه بر این، دیوارها صاف می شوند.

استانداردها و گریدهای فولادی برای لوله های بدون درز

لوله بدون درز مانیسمان و سپاهان
استانداردها و گریدهای فولادی برای لوله های بدون درز

استانداردهای اولیه برای تولید لوله های بدون درز شامل استاندارد PN-EN 10210-1 است که تلورانس ها برای قطر و ضخامت دیواره محصولات را مشخص می‌کند. استاندارد EN 10216 برای لوله های بدون درز در نظر گرفته شده برای کاربردهای فشار اعمال می‌شود. استانداردهای دیگری که الزامات تولید لوله های بدون درز را تعریف می کنند عبارتند از: ASTM A213/A213M، ASME SA213/SA213M، ASTM A268/A268M، ASME SA268/SA268M، ASTM A789/A789M، ASME SA7912AASTM SA7913، ASME SA7913، ASME SA7913، SA213M. /SA312M، ASTM A269/A269M، ASME SA269/SA269M، ASTM A790/A790M، ASME SA790/SA790M، NF A 49-217، NF A 49-117، DIN 174154-17458-DIN، DIN 174174-526، DIN.

رایج ترین گریدهای فولادی مورد استفاده در تولید لوله های بدون درز عبارتند از: S235JRH، S275NH، P355N، 16Mo3، 10CrMo9-10 و P235TR1

لوله های بدون درز برای چه مواردی استفاده می شوند؟

لوله های بدون درز با استحکام بالا مشخص می شوند، به این معنی که این محصولات را می توان در ساخت تاسیسات مختلف، به ویژه تاسیساتی که نیاز به قابلیت اطمینان استثنایی دارند، استفاده کرد. ما در اینجا در مورد تاسیسات گاز، آب، هیدرولیک و گرمایش صحبت می کنیم.

انواع گرید و اندازه و سایز لوله بدون درز گالوانیزه فولادی
کاربرد و موارد استفاده لوله عایق بدون درز

انواع مختلفی از لوله های بدون درز وجود دارد که هر یک کاربرد خاصی دارند:

کاربرد لوله عایق بدون درز

لوله های عایق بدون درز در ساخت تاسیسات آب و گرمایشی که مایعات با دمای بالا در حال حرکت هستند استفاده می شود. به دلیل افزایش مقاومت در برابر خوردگی، مقاومت بالا در برابر تغییر دما و سایش مکانیکی، تضمین می‌کنند که تاسیسات سال‌ها بدون خرابی قابل اعتماد کار می‌کنند.

کاربرد لوله فولادی بدون درز کشش سرد

لوله‌های بدون درز دقیقی نیز وجود دارد که در فرآیند کشش سرد تولید می‌شوند و عمدتاً در صنایع خودروسازی، ماشین‌آلات و حفاری استفاده می‌شوند (و همچنین در ساخت سلاح نیز استفاده می‌شوند). لوله‌های بدون درز دقیق با دقت فوق‌العاده کار، ضخامت دیواره دقیق، قطر داخلی دقیق در طول کل بخش لوله، خواص فنی و مکانیکی خوب و کیفیت سطح بالا مشخص می‌شوند که در نتیجه بسیار صاف است.

موارد استفاده لوله گالوانیزه بدون درز

برای برخی از تاسیسات، لوله های گالوانیزه بدون درز، یعنی لوله های پوشیده شده با یک لایه فلز، مورد نیاز است. به عنوان مثال، پوشش لوله با یک لایه روی و کروم به طور موثری از آن در برابر عوامل مضر خارجی مانند آب یا تماس با مواد شیمیایی محافظت می کند. در چنین مواردی، تولید کنندگان اغلب محصولات خود را به صورت لوله های گاالوانیزه بدون درز ضد زنگ یا مقاوم در برابر اسید ارائه می کنند.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا