پروفیلقوطی آهن

انواع پروفیل آهن ساختمانی توخالی کدامند؟

سه نوع پروفیل آهن ساختمانی توخالی با عناوین پروفیل فولادی مستطیلی (RHS)، پروفیل فولادی مربعی (SHS) و پروفیل فولادی دایره ای یا لوله (CHS) وجود دارد. هر یک از انواع پروفیل آهن ساختمانی مزایا، خواص و کاربردهای خاص خود را دارد.
در ایران با مقاطع دایره‌ای لوله می‌گویند و به پروفیل‌های آهنی مربع و مستطیل، قوطی آهن گویند.

پروفیل دایره‌ای آهن یا لوله(CHS)

پروفیل دایره‌ای آهن یا لوله(CHS)
لوله آهنی

اولین نوع پروفیل توخالی ساختمانی، پروفیل فولادی دایره ای (CHS) بود. لوله فولادی معمولاً در کاربردهای ساختمانی، مکانیکی و سازه ای استفاده می شود. آنها دارای خطوط صاف و تمیز، بدون لبه های تیز یا بیرون زده هستند. همچنین لوله آهنی، ترکیبی عالی از استحکام، کاربردی‌بودن و جذابیت زیبایی را برای کاربردهایی که به هر سه ویژگی نیاز دارند، ارائه می دهد. CHS همچنین به عنوان لوله های فولادی گرد شناخته می شود، یک نوع معمولی از انواع پروفیل ساختمانی است که در فرمت های مختلف در صنایع مختلف استفاده می شود.
این لوله ها یا پروفیل(مقطع) توخالی دایره‌ای یک محصول دارای گواهینامه کامل است که برای کاربردهای با دمای پایین مناسب است.

قوطی پروفیل آهن ساختمانی توخالی با مقطع مستطیل(RHS)

قوطی پروفیل آهن ساختمانی توخالی با مقطع مستطیل(RHS)
قوطی آهن ساختمانی

پروفیل قوطی مستطیلی آهنی نیز در کاربردهای ساختمانی، مکانیکی و سازه ای استفاده می شود. با این حال، آنها با CHS تفاوت دارند زیرا دارای سطوح صاف هستند. در نتیجه، برای برخی از کاربردهای ساخت و ساز، RHS ممکن است از نظر ساختاری مناسب تر و مقرون به صرفه تر باشد.
این امر به ویژه در کاربردهایی که نیاز به اتصال و جوشکاری گسترده دارند صادق است. به دلیل فرم براق و شکل تمیز، قوطی آهن RHS می تواند برای زیبایی شناسی معماری نیز استفاده شود.
RHS برای لحیم کاری یا اتصال نیاز به آماده سازی لبه کمی دارد. به دلیل شکل مستطیلی این نوع از پروفیل آهن ساختمانی، قطعات تنها در صورت اتصال به سطوح صاف دیگر نیاز به برش مستقیم دارند.

قوطی پروفیل ساختمانی مربعی SHS

قوطی پروفیل ساختمانی مربعی SHS
قوطی پروفیل آهنی 4در4

از نظر خواص مکانیکی، زیبایی شناسی و رفتار ساختاری، SHS به عنوان واسطه بین RHS و CHS در نظر گرفته می شود. آنها سطح صافی دارند که برای اتصال و جوشکاری ایده آل است و نیاز به آماده سازی لبه کمی دارد.
یک قوطی فولادی ساختمانی مربعی، ظاهری متقارن دارد، شبیه به CHS. SHS گاهی اوقات بهترین گزینه است زیرا تعادل ایده آلی از قدرت، عملکرد و جذابیت زیبایی را برای برنامه هایی که به هر سه نیاز دارند، فراهم می کند.
قوطی آهنی مربعی در مقایسه با پروفیل لوله دارای قابلیت حمل بهتری است. حفره ها فضای خالی دارند که می توان از آن در صنایع استفاده مفیدی کرد. مربع توخالی در درجات EN، ASTM، GB و JIS موجود است. عرض سطح مقطع این نوع پروفیل ساختمانی آهنی از 2 میلی متر تا 30 میلی متر و طول هر شاخه آن 6 متر تا 12 متر است. این محصول تقریباً تمام استانداردهای بین المللی را برآورده می کند و آزمایشات متعددی را پشت سر گذاشته است.

ویژگی های انواع پروفیل و قوطی آهن ساختمانی در صنعت ساختمان و فولاد

هر یک از انواع پروفیل آهن ساختمانی توخالی اغلب به دلیل توانایی برترشان در تحمل بارهای زیاد در مدت زمان طولانی انتخاب می شوند، به همین دلیل است که آنها برای بسیاری از پروژه هایی که به این سطح از پایداری نیاز دارند، انتخابی محبوب هستند. به دلیل تنوع در ابعاد، ضخامت و وزن قوطی پروفیل، این قوطی پروفیل فولادی را می توان تقریباً در هر محیطی مورد استفاده قرار داد، و آن را به گزینه ای عالی برای پروژه هایی تبدیل می کند که نیاز به موادی برای مقاومت در برابر عناصر خورنده یا آسیب رسان دارند.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا