استیلمعرفی و بررسی محصولات

استاندارد، مشخصات، آنالیز و عملیات حرارتی استیل 316

استنلس استیل گرید 316 نوعی آلیاژ استنلس استیل آستنیتی است و یکی از پرکاربردترین انواع فولاد ضد زنگ می باشد. مقاومت در برابر خوردگی بالایی دارد و بسیار متنوع است و برای بسیاری از کاربردها ایده آل است. قبلا به بررسی قیمت هر کیلو استیل 316 پرداختیم، در این پست وبلاگ، به بررسی مشخصات و آنالیز خواص، موارد استفاده و کاربردهای استیل ضد زنگ 316 استاندارد می‌پردازیم.

ترکیبات استاندارد استنلس استیل گرید 316

استنلس استیل گرید 316 که به دلیل ترکیب آلیاژی مقاوم در برابر خوردگی معمولاً به عنوان ورق فولادی اینکونل (Inconel) شناخته می شود، یکی از محبوب ترین انواع فولاد زنگ‌نزن است که امروزه مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع فولاد حاوی 10 درصد نیکل و 18 درصد کروم است که به آن اجازه می دهد استحکام کششی خود را حتی در دماهای بسیار بالا حفظ کند. نیکل همچنین مقاومت عالی در برابر ترک خوردگی تنشی ایجاد می کند و به حفظ ثبات ابعادی در حین جوشکاری کمک می کند. به این دلایل، استیل ضد زنگ درجه 316 اغلب در کاربردهای مختلف پردازش زیر آب و شیمیایی استفاده می شود که در آن، مقاومت در برابر محیط های بسیار خورنده یا سوزاننده مورد نیاز است.

ورق استیل 316 استاندارد
ترکیبات استاندارد استنلس استیل گرید 316

ویژگی های فیزیکی استنلس استیل درجه 316

این ورق اینکونل استاندارد 316 استیل، آلیاژی است که از ترکیب کروم، نیکل و آهن به وجود می آید. ترکیب منحصر به فرد ورق اینکونل آن را بسیار انعطاف پذیر و یکی از برترین فلزات برای صنایع مختلف کرده است. بسیاری از صنایع به دلیل خواص فیزیکی قابل توجهی که دارند، مانند توانایی آنها در مقاومت در برابر خوردگی در طیف وسیعی از دماها، به ورق های استیل اینکونل متکی هستند. مقاومت چشمگیر آن در برابر دماهای شدید همچنین ورق اینکانل را به جایگزینی ایده آل برای استنلس استیل گرید 316 در بسیاری از کاربردها تبدیل می کند. استحکام و دوام آن ورق Inconel را به انتخابی عالی برای کسانی که به حداکثر کارایی و قابلیت اطمینان طولانی مدت نیاز دارند تبدیل می کند.

لوله فولادی استنلس استیل ضد زنگ گرید 316
ویژگی های فیزیکی استنلس استیل درجه 316

ویژگی های مکانیکی فولاد ضد زنگ 316

استنلس استیل درجه 316 یک فلز بسیار بادوام است که برای کاربردهای ورق اینکونل استیل در بسیاری از تنظیمات صنعتی مناسب است. مقاومت بسیار خوبی در برابر طیف وسیعی از مواد خورنده و مواد شیمیایی از خود نشان می‌دهد و برای اجسامی که باید تحت قرار گرفتن منظم در معرض چنین عناصری قرار بگیرند، ایده‌آل است. علاوه بر این، استنلس استیل گرید 316 دارای خواص مکانیکی قابل توجهی است؛ انعطاف پذیری و استحکام کششی آن را به انتخابی بهینه تبدیل می کند. این ویژگی‌ها به فولاد اینکانل زنگ نزن که از استیل ضد زنگ 316 تشکیل شده‌اند اجازه می‌دهد تا در تعدادی از کاربردهای صنعتی بدون نگرانی از سایش یا شکنندگی استفاده شوند.

سیم مفتول استیل 316 قرقره و کلاف
ویژگی های مکانیکی فولاد ضد زنگ 316

مزایا و ویژگی های استنلس استیل ضد زنگ 316

استنلس استیل گرید 316 مقاومت بسیار خوبی در برابر خوردگی دارد، حتی در محیط های غنی از کلرید. همچنین قابلیت جوش، شکل پذیری و چقرمگی خوبی در هنگام کار سرد یا گرم دارد. خواص مکانیکی استنلس استیل گرید 316 بسته به عملیات حرارتی اعمال شده می تواند متفاوت باشد، اما در دمای اتاق، معمولاً دارای استحکام کششی بین 520 مگاپاسکال و 800 مگا پاسکال (75 ksi تا 116 ksi) است. قدرت تسلیم آن بین 275 مگاپاسکال تا 550 مگا پاسکال (40 ksi تا 80 ksi) است و ازدیاد طول آن از 30٪ تا 40٪ است. برخی از ویژگی‌ها و مزایای استیل 316 عبارتند از:

  • استیل ضد زنگ 316 یک فولاد ضد زنگ کروم نیکل آستنیتی با مقاومت در برابر خوردگی برتر نسبت به سایر فولادهای کروم نیکل مانند استیل 304 فولادی است.
  • فولاد ضد زنگ 316 در برابر خوردگی حفره ای و شکافی در محیط های کلرید نیز مقاوم است.
  • استنلس استیل گرید 316 دارای محتوای نیکل و مولیبدن بالاتر برای مقاومت در برابر خوردگی بیشتر است.
  • استنلس استیل ضد زنگ 316 به دلیل سطح بالای بهداشت و تمیزی آن به طور گسترده در صنایع غذایی و پزشکی استفاده می شود.
  • استنلس استیل درجه 316 نیز به دلیل توانایی آن در مقاومت در برابر خوردگی آب شور معمولاً در محیط های دریایی استفاده می شود.
 مزایا و ویژگی های استنلس استیل ضد زنگ 316
میلگرد استیل زنگ نزن درجه 316

موارد استفاده و کاربرد استیل گرید 316 فولادی

استنلس استیل گرید 316 به دلیل مقاومت در برابر خوردگی عالی، کاربردهای متنوعی در بسیاری از صنایع دارد. کواردی چون ساخت لوله استیل، ورق استیل 316، میله های فولادی ضد زنگ، فنر و سیم مفتول استیل عمده‌ترین محصولاتی هستند که می‌توان در استاندارد گرید 316 در بازار آهن و فولاد و فلزات کشاهده نمود.  این معمولاً در تجهیزات پردازش مواد غذایی به دلیل خطر کم آلودگی ناشی از شستشو در محصولات غذایی استفاده می شود. علاوه بر این، در تجهیزات پزشکی استفاده می شود زیرا در معرض مایعات بدن یا مواد دیگر خورده نمی شود. سایر کاربردهای رایج شامل مخازن پردازش شیمیایی، کاربردهای دریایی مانند قایق ها و اسکله ها و سازه های معماری در معرض آب دریا است.

  1. استیل ضد زنگ 316 اغلب در تجهیزات پخت و نگهداری مواد غذایی استفاده می شود، زیرا در برابر خوردگی اسیدها و سایر مواد شیمیایی بسیار مقاوم است.
  2. استنلس استیل گرید 316 اغلب در تجهیزات پزشکی و ایمپلنت ها استفاده می شود، زیرا زیست سازگار است و در برابر خوردگی ناشی از مایعات بدن مقاومت می کند.
  3. استنلس استیل 316 فولادی معمولاً در کاربردهای دریایی استفاده می شود، زیرا در برابر خوردگی ناشی از آب نمک و سایر محیط های خشن مقاومت می کند لذا  استنلس ایتیل درجه 316 از بهترین استیل‌های دریایی است.
  4. استیل ضد زنگ درجه 316 همچنین می تواند در تجهیزات پردازش و نگهداری مواد شیمیایی استفاده شود، زیرا در برابر مواد شیمیایی مختلف و مواد خورنده مقاوم است.
  5. در نهایت، استنلس استیل گرید 316  ضدزنگ گاهی اوقات در معماری و ساخت و ساز استفاده می شود و سطح بالایی از مقاومت در برابر هوا و خوردگی را ارائه می دهد. البته قیمت این محصول به نسبت فولادهای کربنی بیشتر است و انتخابی مقرون به صرفه و ارزان محسوب نمی‌شود.

بیستر بخوانید: تفاوت استیل 304 و 306

همچنین بخوانید: تفاوت استیل 401 ضد زنگ و استنلس استیل گرید 304

به جر موارد بالا، فولاد آلیاژ استیل استاندارد 316 مزایای کاربردی زیادی دارد که در آینده در مقاله دیگر به آنها خواهیم پرداخت.

استیل فنری 316
موارد استفاده و کاربرد استیل گرید 316 فولادی

آنالیز کلی استیل 316، آیا خوب است؟

استنلس استیل گرید 316 ضد زنگ در مقایسه با سایر انواع فولاد ضد زنگ مانند آلیاژهای استیل درجه 304 یا استیل 409،  مقاومت در برابر خوردگی بالاتری دارد. خواص مکانیکی جامد آن را برای کاربردهای مختلف صنعتی که مقاومت در برابر خوردگی ضروری است مناسب می کند. SAE 316 را می توان در هر جایی یافت، از لوازم پخت مواد غذایی گرفته تا تجهیزات پزشکی و مخازن شیمیایی! اگر به دنبال نوع قابل اعتمادی از فولاد ضد زنگ هستید که بتواند در برابر شرایط سخت بدون خوردگی یا زنگ زدن سریع مقاومت کند، فولاد استنلس استیل استاندارد SAE 316 باید انتخاب شما باشد!

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا